RSS

En ny Kate Morton och brustna förväntningar

22 Feb

lakehouseJag brukar älska Kate Mortons romaner, men senaste The Lake House levde  inte alls upp till mina förväntningar. Ärligt talat så tyckte jag att den var seg och det tog mig två (!) veckor att läsa ut den. Hade det inte varit för att författaren hette just Kate Morton så hade jag nog aldrig läst ut. Dessutom blev jag riktigt besviken på upplösningen, väldigt o-trovärdigt!

Precis som alltid i Mortons romaner vävs det förflutna ihop med nutiden även i The Lake House. Poliskommissarien Sadie Sparrow har beordrats att ta en paus från sitt arbete som polis. Ett fall med en kvinna som försvann spårlöst från sin lilla dotter, har fått Sadie att prata med pressen. Nu befinner hon sig vid sin morfars/farfars (granddad står det i boken) i Cornwall. På en joggingtur springer hon på ett öde hus. Huset ligger vid en sjö och ser ut som om det lämnats orört under flera decennier. Sadies morfar/farfar informerar henne om att det är The Edevane´s Mansion. Familjen Edevane lämnade huset efter att deras son försvunnit spårlöst från sin barnkammare någon gång under midsommarnatten 1933. Alice Edevane är den försvunne pojkens syster och numera en firad författare. Läsaren får följa med händelserna bakåt i tiden tillsammans med Sadie, som blivit nyfiken på det mystiska försvinnandet.

Som vanligt (?) så är det dåtiden som fängslar mest. Kate Morton är väldigt duktig på att beskriva miljöer så att det växer fram bilder i huvudet på läsaren. Det blir nästan som en film som spelas upp. Pojkens försvinnande är gåtfullt och under läsningens gång har jag tänkt ut flera olika scenarier, men ingen av dem visar sig stämma. Där blir jag faktiskt lite överraskad, men sen vrider Kate Morton till det ytterligare och för mig blir det en gång för mycket, tyvärr. Däremellan är det alldeles för många utvikningar som gör att tempot i boken dras ner betydligt.

Författare: Kate Morton
Titel: The Lake House
Förlag: Atria Books

 

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 22 februari, 2016 i Böcker, Historisk roman, Släkthistoria

 

Kommentera

