RSS

En efterlängtad tvåa 

12 Jun

img_4576För två år sen utsåg jag Eva Dolans deckardebut Lång väg hem till en av årets bästa. Med andra ord blev jag överlycklig av att se att Modernista skulle ge ut uppföljaren Döda talar inte under våren! När jag så fick den i min hand fick den förtur i stora läshögen. Redan baksidestexten bådade gott: europeiska gästarbetare i Petersborough som mejas ner av okänd gärningsman i bil och en högerextremistisk politiker som kan vara inblandad på något sätt. Givetvis är det kriminalarna Zigic och Ferreira vid hatbrottsenheten i Peterborough som blir ansvariga utredare. Samtidigt misshandlas personer med utländsk bakgrund till döds runt om i staden.

Just det att Eva Dolan skrev om så brännande aktuella frågor som rasism och ett splittrat samhälle var ju en av de anledningar till att jag tyckte så mycket om Lång väg hem. Att jag kort efter att ha avslutat Döda talar inte läser om Peterboroughbornas inställning till EU på grund av invandringen från Östeuropa, visar också på berättelsens autencitet. Jag gillar det mycket, men slås lite av hur lite offren själva får komma till tals. Jag hade önskat att vi fick lära känna dem och fått ta del av deras perspektiv mer. Hade Eva Dolan kunnat kombinera detta så hade det förmodligen blivit en mer spännande deckare. Tempot blir lite för långsamt för att det ska vara en bok att sluka.Nu är det största fokuset på Zigic och Ferreira och även om jag tycker de är intressanta karaktärer så blir det lite enahanda. Samhällsskildringen är definitivt det som jag blir mest uppslukad av, inte jakten på en eller flera gärningsmän. Trots detta aber ser jag fram emot att läsa fler deckare av Eva Dolan.

Författare: Eva Dolan
Titel: Döda talar inte
Förlag: Modernista

 

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 12 juni, 2016 i Böcker, Deckare, Rec.ex.

 

2 svar till “En efterlängtad tvåa 

Kommentera

