RSS

Hjärta och smärta

01 Jul

(Om ni kollar noga så ser ni att jag håller för reklamblänkaren på omslaget. Det är meningen. Den här boken hade blivit så mycket bättre läsning utan den)

Kelly Rimmer är en ny bekantskap och beskrivs i innerfliken på romanen Jag utan dig som en australiensisk romanceförfattare. Men det här är ingen berättelse i traditionell romance, tycker jag. Det handlar om Callum och Lilah som möts av en slump en dag då de båda pendlar hem med båt från Sydney till förorten Manly varje dag. Det Callum först lägger märke till hos Lilah är hennes barfota fötter. De är väldigt smutsiga och han äcklas lite över de faktum att någon skulle välja att gå utan skor. Ändå blir han nyfiken på henne. Lilah är än mer avvaktande till Callum, men går motvilligt med på en middag tillsammans. Hon är en framgångsrik jurist inom miljörätt och lever för sina ideal. Han är betydligt mer ytlig, mån om sitt välputsade yttre och arbetar inom reklambranschen. De borde inte alls passa ihop.

Men middagen går över förväntan, trots deras olikheter och kvällen avslutas tillsammans i Callums säng, men morgonen därefter skiljs de åt. Callum kan inte riktigt släppa tanken på att träffa Lilah igen och börjar googla henne, bara för att upptäcka att hon ljugit om sitt namn. Några dagar senare springer han på henne på stan. Lilah vill inte ha något förhållande men går motvilligt med på att träffa honom en gång till. Tanken är att hon kan träffa honom några gånger, det behöver inte bli något seriöst mellan dem. Men månaderna går och för Callums skull inser hon att hon måste göra slut, även om hennes känslor för honom är starka. Anledningen är att hon inte vill såra honom, vilket hon förr eller senare blir tvungen till.

Det är mest Callum som berättar ur sitt perspektiv, men Lilah kommer till tals genom sin dagbok som finns insprängd mellan kapitlen. Det är en fin och rörande kärlekshistoria, men jag tycker att den saknar något. För min del tror jag det handlar om att jag inte riktigt känner deras kärlek, mer får den förklarad för mig. Jag hade önskat mig mer dramatik innan Det Stora Avslöjandet, som jag ju redan fattat eftersom jag läst den där blänkaren jag håller för på bilden… Det är en miss att sätta den så på omslaget, tycker jag, även om jag förstår att avsikten är att få boken att sälja mer. Den ger en stunds förströelse och lite att fundera över, men är nog snart glömd. Kan dock funka väldigt bra för de läsare inom kategorin läser-gärna-lite-när jag-är ledig-men-är-ingen-storläsare. Ni vet.

Författare: Kelly Rimmer
Titel: Jag utan dig
Förlag: Modernista

 

 

 
4 kommentarer

Publicerat av på 1 juli, 2016 i Böcker, Kärlek, Rec.ex., Sorg

 

4 svar till “Hjärta och smärta

  1. Monika

    2 juli, 2016 at 08:07

    Jag har funderat på den här boken, om jag vill läsa eller ej. Jag kan inte påstå att jag blev något klokare av det du har skrivit 🙂 Då kanske jag ska låta bli den…

     
    • Fru E

      17 juli, 2016 at 13:11

      Haha, den är ingen måste-läsa-bok, men lite underhållande och fin så där. Om du blir klokare nu… 😉

       
  2. Camilla Gustafsson

    26 juli, 2016 at 13:23

    Nu får jag en känsla av Livet efter dig av Jojo Moyes, vet inte varför….

     
    • Fru E

      1 augusti, 2016 at 20:01

      I hear ya! 😉

       

Kommentera

