RSS

Bland böcker i Kalifornien

17 Jul

Nu har jag kommit hem från en fantastisk resa till USA! Vi reste runt i Kalifornien och besökte även Las Vegas. Givetvis hade jag kollat upp några indiependent bookstores att besöka! Första bokhandelsbesöket blev en kväll i San Fransisco då vi gick in i Citylights bookstore, som grundades 1953 av poeten Lawrence Ferlinghetti and Peter D. Martin. Där är det öppet ända till kl. 24! Vi var där något tidigare, runt kl. 20, och då var det trångt mellan hyllorna och folk stod och läste i böckerna. Hur mysigt som helst! Jag fick med mig Fates and Furies därifrån, som jag också läst ut (ett blogginlägg kommer).

img_4852Nästa bokhandelsstopp blev Point Reyes Books i det lilla kustsamhället Point Reyes utanför San Fransisco. Vi passerade där när vi åkte på en biltur längs Sanoma Coast och stoppet var helt oplanerat! I ett annat liv hade jag kanske bosatt mig där för bokhandeln är till salu..! Titta bara på den underbara träbyggnaden, liksom. Jag köpte en bok som jag läst mycket om, om ett ämne som intresserar mig: Evicted. Jag har läst lite grann i den. Den handlar om bristen på kommunala hyresrätter i USA och hur det leder till att privata hyresvärdar kan ta ut ockerhyror på undermåliga bostäder, till de som har begått brott eller har skulder och som då är inte får ”vanliga” hyreskontrakt. Hur de allra fattigaste måste spendera nästa hela sin inkomst på att bo i sunkiga råtthål till bostäder och hur de då aldrig kan ta sig ur fattigdomen heller. Bredvid bokhandeln låg också ett bageri med de allra godaste Pain au chocolat så det blev en fika ut i solen också. Men det var så varmt att chokladen smälte och blev kladdig, men gott var det!

bokhögIn a dark, dark wood blev min namsdagsbok och köptes på Barnes & Noble i Marina del Ray (Los Angeles). Den sträckläste jag vid poolen i Las Vegas! Så spännande! (mer om den i ett annat blogginlägg) Fastän Barnes & Noble är en kedja så tycker jag att deras butiker alltid är så himla välsorterade! Inte alls som våra egna, ofta trista, Akademibokhandel! Jag skulle spendera timmar där inne! Jag köpte också ett ex. av Bookmark, som är en tidskrift med korta bokrecensioner och några längre artiklar. Alltid roligt att läsa om böcker!

img_4811I sista bokhandeln som vi besökte handlade jag tre stycken böcker! Tredje och fjärde delen i favvoserien av Elena Ferrante, Those Who Leave an Those Who Stay och The Story of the Lost Child, samt Homegoing. Fina Warwick’s i La Jolla utanför San Diego är faktiskt USA:s äldsta familjeägda bokhandelsföretag och grundades redan 1867 i Iowa, men flyttade till sin nuvarande plats sedan 1952. Där sökte de personal (anslaget är det vita pappret på dörren som syns på fotot) och samma sak här, i ett annat liv… La Jolla var en väldigt mysig liten stad som låg väldigt vackert uppe på en höjd med utsikt över hela San Diego-bukten.

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 17 juli, 2016 i Bokhandlare, Resor

 

2 svar till “Bland böcker i Kalifornien

  1. Mrs B

    17 juli, 2016 at 19:18

    Underbart att läsa om dina bokhandelsäventyr. Jag var ju själv i San Francisco bara för några veckor sedan och besökte då också City Lights, men mitt på dagen och då var det folktomt, förutom på poesivåningen. Skriva gärna mer om vad du/ni såg och gjorde!

     
    • Fru E

      1 augusti, 2016 at 20:00

      Hej! Du menar under vår resa? För det här var det enda bokrelaterade. Men vi åkte från San Francisco ner till LA och därifrån genom Death Valley till Las Vegas och från Vegas till San Diego, sen stopp i Oceanside innan vi reste tillbaka till SanFran. En toppenresa på alla sätt!

       

Kommentera

