RSS

Otäck roman om skuld och ansvar

07 Aug

Störst av allt

Den har blivit omtalad och tokhyllad, Malin Perssons Giolitos nya roman, eller rättegångsthriller som det också står på första bladet. Rättegångsthriller låter lite torrt, tycker jag, och ger inte riktigt den här berättelsen rättvisa för Störst av allt är framförallt ett relationsdrama som belyser frågor om skuld och ansvar, men också sätter luppen på det segregerade Sverige. Ett samhälle där variabler som klass, kön och etnicitet spelar stor roll.

Maja skulle ha firat sin student tillsammans med sin pojkvän och kompisar, men en morgon sker det fruktansvärda. I ett klassrum sitter Maja på golvet, omgiven av sin lärare och sina klasskompisar som alla är skjutna. Själv är Maja fysisk oskadd och när ambulansvårdarna kommer och hämtar dem, har Maja svårt att förstå varför det sitter en polis utanför hennes dörr. Men så kommer minnena tillbaka.

Förhållandet med Sebastian, son till en av Sveriges rikaste affärsmän, var till en början som en saga. Vem hade någonsin kunnat tro att Maja skulle bli tillsammans med en kille som Sebastian? Sebastian är bra på det här med kompisar och fester. Allt är generöst och storslaget i Sebastians sällskap och till en början blundar Maja för varningsklockorna. Hennes bästis Amanda blir ihop med en kompis till Sebastian och en annan klasskamrat, Samir, tillhör också de invalda. Lite otippat med Samir kanske, killen från förorten som är väldigt begåvad och studiemotiverad, men har helt fel bakgrund – blatte och fattig. Men samtidigt ger han dem alla legitimitet. De är ju så fördomsfria personer som kan umgås med ”alla”. Sen går allt åt skogen. Lögnerna blir fler och fler, världen snurrar allt fortare och sen inträffar Katastrofen. Nu sitter Maja i häktet och rättegången som ska bedöma henne skyldig eller ej till mord har precis tagit sin början.

Det här en roman som känns på ett ont-i-magen-sätt. Det är ödesbestämt redan från början, allt kommer att gå åt helvete. Frågan är hur skyldig är Maja och vilket ansvar kan utkrävas henne? Det är också svårt-att-sluta-läsa-spänning! Även om man på ett sätt vet hur det slutar, är resan dit oerhört fängslande och nervpirrande. Min enda invändning från att ge Störst av allt full pott är att jag hade önskat en något mer nyanserad gestaltning. Det blir tyvärr lite stereotypt och känns mer som roller än verkliga personer. Ingen av dem överraskar på något sätt.

Författare: Malin Persson Giolito
Titel: Störst av allt
Förlag: Wahlström & Widstrand

 

3 svar till “Otäck roman om skuld och ansvar

  1. Lottens Bokblogg

    8 augusti, 2016 at 22:49

    Nej, de överraskade kanske inte. Men jag tyckte det var skickligt att få mig som läsare engagerad i deras öden trots att jag inte gillade någon av dem 🙂

     
    • Fru E

      9 augusti, 2016 at 22:02

      Där har du en poäng! Jag hade inte alls tänkt på att jag egentligen inte tyckte om någon av dem, men nu när jag tänker på det så har du ju helt rätt. Ingen är egentligen sympatisk! Men absolut, jag engagerade mig också i dem!

       

Kommentera

