RSS

Snyggt avslut.. men jag läser gärna mer 

10 Aug

Så kom då äntligen den tredje delen om Emma. En hastig recap: Emma ger sig iväg på pilgrimsvandringen längs Santiago de Compostela för att finna ro i sig själv. Därefter bryter hon upp från det hektiska storstadslivet och flyttar till Fårö, där hon blir förälskad i en mycket äldre man (Olle), men har samtidigt en romans med fondmäklaren Alex. Änglarna dansar i gryningen tar vid precis där.

En chockartad överraskning gör att Emma lämnar Fårö och flyttar tillbaka till Stockholm för att satsa helhjärtat på förhållandet med Alex. Hon har absolut inte glömt de starka känslor hon upplevde tillsammans med Olle, men just nu känns det som att Alex förtjänar att få en ärlig chans. Men ingenting blir som Emma har tänkt sig och Emma väljer än en gång flykten som strategi för överlevnad. Denna gången reser hon till väninnan Harriet som driver ett hotell på Mallorca. Först där är det som om alla bitar faller på plats och Emma vet precis vad hon behöver göra för att kunna bli lycklig igen.

Det kan måhända tyckas banalt, men det är på grund av min enkla beskrivning av händelseförloppet, för jag vill inte avslöja för mycket. Änglarna dansar i gryningen är fortfarande väldigt välskriven, precis som Camilla Davidssons tidigare romaner, men är en ännu bättre berättelse än de förra. Så låt er inte bedras av en quirky titel! Det här är alls inte någon fånig bok, full av floskler, tvärtom! Här ryms så mycket om det där vi kallar Livet: motgångar, uppbrott, sorg och förälskelse. Paradoxalt nog verkar det dessutom som ju mer vi tänker och analyserar det som sker, desto svårare verkar det bli att fatta kloka beslut. Ibland måste man helt enkelt våga släppa taget och förlita sig på att allt blir bra till slut. Det kan tyckas lätt, men det är ju så svårt! Vi är lite lika där, Emma och jag. Båda vill vi gärna ha kontroll och v e t a vad som kommer att ske och i god tid innan det faktiskt sker. Jag tycker verkligen om Emma och som jag skrivit i tidigare inlägg: hon känns som någon jag känner på riktigt. Allt känns så äkta! Och så är det underbart underhållande! Jag vet inte om det här innebär ett avsked, men jag hade ju fått för mig att det skulle vara en trilogi. Eller kanske kommer det fler romaner om Emma? Jag skulle i alla fall väldigt gärna vilja återse henne igen.

Författare: Camilla Davidsson
Titel: Änglarna dansar i gryningen
Förlag: Bladh by Bladh

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 augusti, 2016 i Kärlek, Rec.ex., Sorg, Vänskap

 

Kommentera

