RSS

Kall kall jord

07 Feb

Kall, kall jordFörsta boken att bli utläst 2017 blev denna: Kall kall jord av Adrian McKinty. Denne irländske författare är nykomling på svenska och han har skrivit flera böcker om kriminalinspektör Sean Duffy och detta är den första i serien (Tack! Modernista för att ni översätter och ger ut böckerna i ordning). Lite kul kuriosa är att Adrian McKinty är ett stort fan av Tom Waits och alla hans böcker bär titlar från dennes låttexter! Sen tycker jag att kall kall jord (The Cold Cold Ground) verkligen är synnerligen lyckad deckartitel!

Det som är extra häftigt med Kall kall jord är att den utspelar sig på Nordirland under 80-talet. Jag som var barn då minns en hel del ”rubriker” från konflikten (inbördeskriget!) mellan protestanter och katoliker. Jag har inte tänkt på det på många år, men så sjukt att det här pågick för inte alls så längesen. Jag tycker tiden som McKinty har placerat sin berättelse i verkligen tillför något alldeles extra till den här deckaren. Många händelser tycks helt autentiska och det är levande beskrivet. Som t. ex. hur poliserna checkar av ett område innan de går in. Hur fe hela tiden är beredda på falsklarm för att locka dem till platser där förövarna ligger i bakhåll och poliserna själva är de tänkta offren.

Det är två till synes helt separata mord som inleder den här berättelsen. Den ena är en ung man som lämnas i en övergiven bil. Hans hand är avskuren och gärningsmannen verkar vilja sända ett budskap till någon. I alla fall är det en mördare som vill att hans offer ska hittas. Det andra är en ung kvinna som hittas hängd. Ingen tycks sakna henne men obduktionen visar att hon nyligen fött ett barn som hon har ammat. Naturligtvis hör de två så till synes olika händelserna ihop med varandra, vilket kriminalinspektör Sean Duffy strax upptäcker.

För en deckarälskare som jag är det här en nyfunnen bekant som jag direkt känner att jag klickar med. Lite påminner han faktiskt om en annan av mina favoriter, Ian Rankin, Det är verkligen samhällets bakgård som skildras och poliserna är inte alltid de hjältar vi tror dem vara. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge tills jag återser Sean Duffy igen!

Författare: Adrian McKinty

Titel: Kall kall jord

Förlag: Modernista

 
8 kommentarer

Publicerat av på 7 februari, 2017 i Böcker, Historisk roman, Krig, Rec.ex., Spänning

 

8 svar till “Kall kall jord

  1. Monika

    8 februari, 2017 at 09:08

    Nu känner jag mig definitivt mer sugen på den här, har läst en del negativt och bara två, tror jag, positiva inlägg. Inklusive ditt 😉

     
    • Fru E

      9 februari, 2017 at 12:08

      Förstår inte riktigt det… Men du kan lita på mig! 🙂

       
  2. Maddes bokblogg

    8 februari, 2017 at 10:48

    Tycker den här verkar spännande!

     
    • Fru E

      9 februari, 2017 at 12:07

      Det är den!

       
  3. Lottens Bokblogg

    8 februari, 2017 at 19:37

    Kul att läsa någon som gillade den! Jag gav till slut upp och läste inte klart. Trots att jag tyckte Sean Duffy var en karaktär som var intressant.

     
    • Fru E

      9 februari, 2017 at 12:06

      Jag har en kompis som gjorde likadant. Vi brukar gilla samma typ av deckare, så jag förstår henne inte riktigt. Inte dig heller. 😉

       
  4. Midnatts Ord

    9 februari, 2017 at 00:02

    Jag gillade också Kall, kall jord. Blev väldigt förtjust i just tiden och plasten. Men också i Sean Duffy. Hoppas verkligen det kommer fler böcker i serien.

     
    • Fru E

      9 februari, 2017 at 12:05

      Det finns ju flera redan nu och jag tror att Modernista satsar på att översätta dem till svenska framöver.

       

Kommentera

