RSS

Bäst hittills!

10 Mar

Efter din dödHur många gånger händer det att jag läser en deckare och inte har en aning om vem, mördaren är förrän alldeles i slutet? Inte särskilt ofta. Väldigt sällan, faktiskt. Men det hände med Eva Dolans tredje deckare om kollegerna Zigic och Ferreira vid polisen i Peterborough! Efter din död är en ren påminnelse om varför jag älskar att läsa deckare, eller faktiskt varför jag älskar att läsa överhuvudtaget! Det där med berättelser som får mig att uppslukas och vara någon helt annanstans i tanke och känslor. Så svårt att tänka sig hur mitt liv vore utan min läsning!

Efter din död inleds med en ung pojke som rymmer från sitt fosterhem. Han väljer det absolut värsta sättet när han liftar med en ensam man. Samtidigt letar hans kontaktperson febrilt efter honom, men utan att gå ut med  en efterlysning. Hon vill inte dra onödig uppmärksamhet till pojken.

Zigic och Ferreira arbetar vid Hatbrottsenheten. Det är inte självklart att hatbrott är det första man tänker på när en mamma hittas brutalt mördad i sitt hem tillsammans med sin hennes svårt funktionsnedsatta dotter övervåningen, som har dött av svält när hon lämnats ensam. Men efterforskningar visar att dottern varit en aktiv på nätet och fått många hatkommentarer på sin blogg. Kanske är det hon som mördaren egentligen ville komma åt? Här utvecklas en ganska snårig berättelse med många olika dela: skilsmässa, bonusfamiljer, aktiv dödshjälp, nättroll… Men Eva Dolan har koll på alla trådar och väver ihop allt mycket skickligt!

Som sagt, det här är den tredje boken i serien om Zigic och Ferreira. Den funkar absolut att läsa fristående, men jag tycker att Eva Dolan är så bra att det vore synd att inte läsa dem i ordning! Första boken heter Lång väg hem och är nästan lika bra som denna. Del två heter Döda talar inte, om är den jag personligen gillade minst.

Författare: Eva Dolan
Titel: Efter din död
Förlag: Modernista

 
4 kommentarer

Publicerat av på 10 mars, 2017 i Böcker, Deckare, Rec.ex., Spänning

 

4 svar till “Bäst hittills!

  1. Monika

    10 mars, 2017 at 14:39

    Är det så alltså? Jag har ju gillat de första två också, men det här låter ju alldeles lysande 🙂

     
    • Fru E

      14 mars, 2017 at 20:39

      Japp, lovar! Men du, har fortfarande problem med att skriva kommentarer på din blogg! Har testat IE och Firefox, både hemma och på jobbet. När jag ska välja vilket id jag ska kommentera med så är den listan blank och jag kommer inte vidare för att posta min kommentar. Vad kan det bero på, tror du? Så trist! :/

       
      • Monika

        14 mars, 2017 at 20:57

        Vad tråkigt! Jag provade nu med IE 11 och då får jag också en tom lista. Provade Edge också och då funkade det, precis som Chrome som jag själv använder. Firefox har jag inte, men jag ska se om jag kan hitta en dator med det också 🙂 Om jag ska gissa så beror det alltså på webbläsaren, men man skulle ju kunna tycka att Google anpassade för IE 11 också.

         
      • Monika

        15 mars, 2017 at 15:38

        Nu har jag kollat i Firefox också och det verkar funkar både i version 51 och 52.

         

Kommentera

