RSS

Grillparty med katastrofal utgång

20 Mar

En av vårens mest efterlängtade romaner för mig, har varit Andras vänner av Liane Moriarty. Jag har läst The Husband’s secret (Öppnas i händelse av min död, på svenska) och lyssnat i bilen på Stora små lögner. Den sistnämnda gillade jag allra bäst. Så smart upplägg att låta lyssnaren veta redan från början att något förfärligt har hänt, och sen ”backa bandet” och låta en få veta vad som föregick katastrofen. Dessutom tyckte jag att Liane Moriarty verkligen lyckades blanda underhållning och allvar på ett trovärdigt sätt!

Andras vänner följer exakt samma upplägg, vilket känns lite fantasilöst. Det känns som om författaren vill upprepa succén igen, men det blir ju aldrig lika bra andra gången. Här är det ett grillparty som spårar ur, hur vet läsaren inte förrän under den sista tredjedelen. Vid och Tiffany har bjudit in sina grannar Erika och Oliver. Dessa två har i sin tur bjudit med sina vänner Clementine och Sam. Erika och Clementine är barndomsvänner med en komplicerad relation. Erika hade en jobbig uppväxt med en mamma som var en patologisk samlare och brydde sig mer om döda ting än om sin dotter (eller sig själv). Erika var framför allt Clementines mammas lilla projekt och hon förde samman de två, vilket har gjort att Clementine hela tiden har känt ett tungt ansvar som vilat på hennes axlar när det kommer till Erika, snarare än ett vänskapsband. Clementine är en hyllad cellist och tillsammans med Sam har hon två små döttrar. Erika och Oliver har inga barn, men Tiffany och Vid har också en dotter. Tiffany har också ett förflutet som strippa, vilket inte riktigt passar in i det liv hon lever nu. I alla fall, något hemskt händer den där kvällen hemma hos Tiffany och Vid som får katastrofala konsekvenser för alla tre familjer och alla ska komma att ångra att de någonsin gick dit.

Och det är väl häri som det finns ett verkligt problem med berättelsen. Jag har lite svårt att se att den här händelsen får detta efterspel. Det känns lite märkligt faktiskt och inte riktigt trovärdigt, i mina ögon. Däremot är skildringen av Erikas och Clementines relation väldigt bra, liksom den av moderns patologiska samlande. Tiffany och Vid känns mer stereotypa, tyvärr. Hon med den kurviga kroppen som väcker lusta hos både män och kvinnor, han med den lite charmig bullriga stilen. Jag tycker också att tempot är betydligt lägre än i Stora små lögner, trots samma upplägg. Ett tag i början var jag faktiskt nära att ge upp! Knappt godkänt, blir mitt omdöme.

Författare: Liane Moriarty

Titel: Andras vänner

Förlag: Albert Bonniers förlag

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 mars, 2017 i Böcker, Vänskap

 

Kommentera

