RSS

Det kan aldrig bli för många deckare!

09 Apr

Bokfloden svämmar som bekant över av deckare och det dyker fortfarande upp nya bekantskaper som översätts. Nu senast fick jag möta  norske Torkil Damhaug som redan gett ut elva böcker i sitt hemland. Jag har ingen aning om Se mig, Medusa som nyligen kommit ut på svenska är en del i en serie eller ej, men jag nästan hoppas det. Här finns så mycket att bli entusiastisk inför! Och så härligt det är att hitta ännu en ny deckarförfattare som överraskar!

Huvudpersonen Axel Glenne är son till en norsk krigshjälte och det är förstås ett arv som förpliktigar. Själv arbetar Axel Glenne som läkare och har sin egen klinik. Under hela hans uppväxt var han den son som familjen satte sitt hopp till. Axels tvillingbror Brede föll ganska fort utanför ramarna och ställde ideligen till det för sig. De båda pojkarna var verkligen som natt och dag. En morgon efter en lång journatt inträffar något som drar igång en händelsekedja som Axel Glenne blir ofrivilligt indragen i. En kvinna hittas död med skador som ser ut som rivsår från en björn. Men det finns inga björnar i centrala Oslo… eller? Kort därpå hittas nämligen ytterligare en kvinna riven och dödad. De båda brottsoffren tycks inte ha någon koppling till varandra, förutom en gemensam nämnare. Axel Glenne. Samtidigt verkar en psykisk labil patient till Axel ha sett någon som liknar honom på pricken. Kan det verkligen vara tvillingbrodern Brede som Axel inte träffat på väldigt många år? Och i så fall, varför dyker han upp så plötsligt?

Se mig, Medusa är en deckare  med många oväntade vändningar och som läsare överraskas jag ständigt. Så till den grad att jag till slut tvivlar på mina egna slutsatser. Den känns också lite originell. Axel Glenne är läkare och en familjeman som verkligen tycks vilja göra gott och inte såra sina närmaste. Ändå faller han dit. Den känns väldigt trovärdig och rymmer också en del dagsaktuella politiska spörsmål, som exempelvis motsättningar mellan stad och landsbygd och skillnaden i synen på rovdjur, som ju också känns igen från Sverige. Jag gillar det här supermycket!  Se mig, Medusa känns som obligatorisk påskekrimläsning i år!

Författare: Torkil Damhaug
Titel: Se mig, Medusa
Förlag: Bokfabriken

 

 

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 9 april, 2017 i Böcker, Deckare, Rec.ex., Spänning

 

2 svar till “Det kan aldrig bli för många deckare!

  1. Monika

    10 april, 2017 at 08:00

    Jaha, men nej, då får jag väl skriva upp den här på listan då… 😉

     
  2. Johannas deckarhörna

    10 april, 2017 at 08:26

    Tycker också den var en riktigt positiv överraskning!

     

Kommentera

