RSS

Ung kvinna saknad

05 Maj

Ung kvinna saknadAlltså, det är bara att erkänna direkt, jag är väldigt VÄLDIGT svag för psykologiska thrillers och Claire Douglas berättelse om bästa kompisarna Frankie och Sophie är precis en så där omöjlig-att-släppa-bok som jag älskar! Ung kvinna saknad är måste-läsning!

Redan från första sidan är jag fast. Frankie får ett telefonsamtal från Daniel, Sophies bror. Det gäller Sophie. Kvarlevor från en människa har hittats uppsköljda på en strand och polisen misstänker att det kan vara Sophie som försvann spårlöst en septembernatt för 18 år sen. Nu vill Daniel ha Frankies hjälp att finna sanningen om vad som hände den där ödesdigra kvällen. Tog hon livet av sig eller finns det en mördare där ute som aldrig åkt fast?

Frankie återvänder till den lilla staden vid kusten där hon växte upp. I tillbakablickar får vi följa de båda vännernas tonårstid tillsammans ur Sophies perspektiv, särskilt de åren då Sophie kom tillbaka efter att ha gått på en annan skola några år. Gamla pojkvänner, fula gubbar och rivaler dyker upp i berättelsen, samtidigt som Frankie mottar anonyma och hotfulla brev och tycker sig se Sophies gestalt överallt. Minnena väcks successivt till liv, även sådant Frankie har kämpat med att försöka glömma. Dessutom väcks hon varje natt av barnskrik, trots att det bevisligen inte finns några småbarn i huset där hon hyr lägenhet. Umgänget med Daniel är hennes enda trygghet, men kan hon verkligen lita på Daniel? Allt är dunkelt och mycket mystiskt. Emellanåt får jag obehagliga rysningar, som på samma gång är ganska angenäma. Du förstår nog vad jag menar. Klaustrofobisk är ett bra ord som beskriver den här romanen. And I love it!

Claire Douglas är en brittisk författare. Ung kvinna saknad är hennes andra roman, men den första att översättas till svenska.

Författare: Claire Douglas
Titel: Ung kvinna saknad
Förlag: LB förlag

 
4 kommentarer

Publicerat av på 5 maj, 2017 i Böcker, Rec.ex., Spänning

 

4 svar till “Ung kvinna saknad

  1. Monika

    5 maj, 2017 at 13:49

    Åh så roligt att du skriver så (läste bara början), har nog bara sett dåliga till ljumma inlägg om denna. Där ryckte den lite uppåt i läslistan 🙂

     
    • Fru E

      7 maj, 2017 at 14:44

      Jag gillade verkligen, verkligen underhållande läsning. Men kan också förstå kritiken, även om jag bortsåg från en hel del för att jag hade så roligt under tiden.

       
  2. Lottens Bokblogg

    13 maj, 2017 at 19:04

    Det lät ju lovande. Den ligger i hyllan och väntar och jag har sett lite mer tveksamma inlägg.

     
    • Fru E

      16 maj, 2017 at 14:24

      Ibland är det bättre att inte läsa för mycket om en bok innan man själv läser, tycker jag. Hoppas att du tycker som jag då! 😉

       

Kommentera

