RSS

Tysk thriller

07 Maj

Fällan av tyska författaren Melanie Raabe är en debutroman som rönt stora framgångar i hemlandet. Förutom att ha vunnit pris för Årets bästa kriminaldebut så är det tänkt att boken ska bli film. Jag tror att det kan bli en väldigt bra film. Det är en väldigt bra bok. Ibland stör jag mig lite på att språket blir lite stolpigt, men det kan ju vara en översättargrej också..? Annars är Fällan en sån där berättelse som man aldrig riktigt vet vart den ska ta vägen. Och det gillar jag väldigt mycket!

Författaren Linda Conrads har inte lämnat sitt hem på många, många år. Faktiskt inte på tolv långa år. Det var då som hon hittade sin syster brutalt mördad och dessutom hann se en skymt av mördaren. Men trots polisens utredning, hittades aldrig mördaren. Och så en kväll får Linda se mördaren. På tv. Han är en numera känd journalist och Linda förstår att hon inte bara kan börja sprida grundlösa anklagelser mot honom. För vem skulle tro henne? Hon är psykisk labil och har dragit sig undan sin omvärld. Men Linda vet vad hon såg den där fruktansvärda kvällen och har inte glömt hans ansikte. Hon är säker på sin sak. Så hon bestämmer sig för att göra det enda hon kan: att skriva en ny roman. Om mordet på sin syster och mördaren som kommer undan. En enda intervju går hon med på att ge i samband med bokens utgivning, med en enda journalist, nämligen mannen som mördade hennes syster. Hon tror det är den perfekta fällan, men inget går som hon tänkt…

Melanie Raabe håller sin läsare på halster! Det är ett annorlunda upplägg för en thriller, men blir emellanåt så där olidligt spännande som jag älskar! Skildringen av den folkskygge författaren känns trovärdig och boken hon skriver berättar händelserna för tolv år sen så att läsaren får ta del av dem. Det blir en bok i boken, men det finns ett tydligt syfte med den och jag tycker att det funkar väldigt bra, även om den boken känns oerhört dåligt skriven. Dessutom, extra kul att läsa något icke-engelskspråkigt i thrillergenren, tycker jag!

Författare: Melanie Raabe
Titel: Fällan
Förlag: LB Förlag

 
 

4 svar till “Tysk thriller

  1. Monika

    7 maj, 2017 at 19:01

    Jag blev ganska besviken på denna. Det var egentligen bara vid några tillfällen som jag tyckte det brände till och blev spännande.

     
    • Fru E

      13 maj, 2017 at 10:41

      Jag har sett flera som blivit besvikna och många som reagerat på det stolpiga språket, men det var inget som störde mig. Jag gillade greppet och tycker alltid det är spännande med en huvudperson som inte är så lätt att förstå sig på.

       
  2. Lena

    8 maj, 2017 at 17:38

    Den står och väntar i min bokhylla.

     
    • Fru E

      13 maj, 2017 at 10:41

      Ge den en chans, säger jag! 🙂

       

Kommentera

