RSS

En dikt om dagen

26 Maj

Jag försöker ju läsa mer lyrik! För ett tag sen hittade jag den ultimata prenumerationstjänsten: A Poem a Day som organisationen The Academy of American Poets erbjuder! Varje dag kommer det en dikt (på engelska) i min mejl. Om jag vill kan jag besöka hemsidan och få den uppläst för mig. Suveränt! Och diktmejlen blir också en påminnelse till mig att inte glömma bort den där lyriken som jag så gärna vill försöka skapa ett slags band till…

Idag är fick jag en dikt av Joy Ladin, Tarot Readings Daily:

They’re reading Tarot cards right now,

in the little pink house with the sign in the yard.

Shadows spider across still-green lawn

whose fate, so far, defies the frosts
Someone asks the right question,

draws the right card.

Many cups in the immediate future;

radiance pouring down.

 

They know the future,

the creatures in the yard:

night, thirst, frost.

Only the sapiens in the house believe

 

fire, water, air, and earth

would bother to reveal

when to fear and love.

The one who’s paying

 

draws another card.

Outside, in the yard,

a squirrel noses seed that fell

like radiance, from above.

Jag blir glad i själen för dessa dagliga mejl! De får mig att stanna upp, fundera lite och känna efter. Alldeles gratis är det också!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 maj, 2017 i Kuriosa

 

Kommentera

