RSS

Peter May gör det igen!

17 Sep

Coffin Road

Jag har sagt det förr, men varje gång det kommer ut en ny deckare av Peter May så är det en högtidsstund! Få författare är så jämna i kvaliteten som Peter May, jag blir ta mig 17 aldrig besviken på hans berättelser!

I den senaste fristående deckaren Coffin Road finns flera likheter med Jason Bourne – karaktären i Robert Ludlums böcker. Både han och Peter Mays huvudperson i Coffin Road, spolas upp på land och minns ingenting om vem han är eller hur han hamnade i vattnet. Det är väldigt fascinerande att tänka vem man vore utan alla sina minnen! Mannen i boken hittar en karta över en led som heter Coffin Road och känner intuitivt att han måste följa den, även fast han inte har en aning om vart den leder. Snart märker han också att han är bra på vissa saker, t. ex att köra båt och biodling. Och så har han tydligen en hemlig kärleksaffär med grannkvinnan.

Ungefär samtidigt sitter en tonårstjej vid namn Karen och grubblar över sin pappas självmord. Han var en framgångsrik forskare som försvann med sin båt en dag för två år sen. Trots att de två kom ifrån varandra de sista åren, har Karen svårt att förlika sig med tanken att han bara skulle ha övergett henne.

När kriminalinspektör Cann kliver i land på en avlägsen ö utanför Yttre Hebriderna för att undersöka ett misstänkt mord, råkar det vara exakt samma lilla ö där tre fyrvaktare mystiskt försvann många år tidigare. Har de två händelserna något samband?

Peter May väver ihop sin intrig skickligt! Dessutom finns här en hel del intressanta fakta om bin och binas betydelse för vår överlevnad. Jag känner igen en del från sånt jag läst tidigare, men det är verkligen oerhört intressant läsning! Jag svävar länge i ovisshet över vem mannen på stranden egentligen är och hur allt hänger ihop. Jag tycker också om skildringen av egensinniga Karen som modigt vågar lita på sina instinkter. Det är ett mycket fint porträtt av en tonårsdotter.

Mitt betyg på Goodreads? En klar 5:a! Bättre än så här blir det inte!

Författare: Peter May
Titel: Coffin Road
Förlag: Modernista

 
6 kommentarer

Publicerat av på 17 september, 2017 i Böcker, Deckare, Rec.ex., Spänning

 

6 svar till “Peter May gör det igen!

  1. Monika

    17 september, 2017 at 19:08

    Peter May har blivit en självklar favorit här, jag ser fram emot varenda bok av honom 🙂

     
    • Fru E

      17 september, 2017 at 19:38

      Samma här! Modernista har verkligen introducerat många bra författare för mig, men Peter May hör absolut till de främsta!

       
  2. annettejuhlin

    18 september, 2017 at 07:30

    Den här boken var den första jag läste av Peter May, och nu måste jag läsa alla de tidigare också 🙂 Jag tyckte så mycket om hans miljöbeskrivningar och det litet långsamma berättandet som höll mig på halster genom hela boken.

     
    • Fru E

      18 september, 2017 at 15:51

      Jag gillar också hans sätt att berätta. Han är en riktigt bra historieberättare!

       
  3. Ugglanoboken

    18 september, 2017 at 07:43

    Jag har läst och gillat de som utspelar sig på Isle of Lewis. Kanske borde läsa den här också – verkar intressant!

     
    • Fru E

      18 september, 2017 at 15:50

      Gör det! Gillade du Lewistrilogin så kommer du garanterat tycka om den här!

       

Kommentera

