RSS

Moskva noir

04 Jun

dirigentDet är imponerande hur man lyckas skriva en hel roman tillsammans utan att läsaren märker att det är två författare. Camilla Grebe har stor vana av det efter att ha skrivit en deckartrilogi tillsammans med sin syster Åsa Träff. Om jag har förstått det rätt så var det Paul Leander Engström som tog kontakt med C G eftersom han hade en historia som han behövde få hjälp med att berätta. PLE har stor erfarenhet av Ryssland efter att ha levt och arbetat där inom finanssektorn i mer än ett decennium. Det är lite otäckt att tänka att en del av händelserna i Dirigenten från Sankt Petersburg har en viss verklig förankring…

Huvudpersonen i Dirigenten från Sankt Petersburg heter Tom Blixen. Han arbetar på landets ledande investmentbank. Möjligheterna att bli snuksigt rik i dagens Ryssland finns för den som håller sig framme. Trots detta så har Tom Blixen stått och stampat på samma ställe karriärsmässigt i flera år. Han måste framåt, uppåt. En personligt tragedi i det förflutna gör att han inte ser sig ha något annat val än att fortsätta sona sin skuld genom att arbeta så hårt som möjligt. Först om han lyckas kanske han kan se sig själv i spegeln utan skamkänslor för sin egen person. Det gäller att hålla sig framme vid rätt tillfälle. Det rätta tillfället visar sig vara affärsmannen Romanov som är intresserad av att köpa ett oljebolag som därigenom, genom företagets storlek, skulle innebära ett monopol på den ryska oljemarknaden. Tom Blixen tror han har kontroll på det smutsiga spelet bakom kulisserna och att han kan hantera den omfattande korruptionen. Han kunde inte ha haft mer fel.

Som thriller är den här riktigt ruskig, med tanke på att händelserna som utspelar sig i boken inte känns alltför orealistiska. Det är en föga smickrande bild av dagens Ryssland som målas upp och jag känner instinktivt en glädje över att slippa bo där, om det är så här det är där: enorm rikedom och samtidigt extrem fattigdom, falskspel, våld, kriminalitet och korruption. Jag skulle vara livrädd varje dag! Och det är just tankarna på att leva i ett sådant samhälle som skrämmer mig mest med Dirigenten från Sankt Petersburg. Annars tycker jag att intrigen är lite väl invecklad och tillkrånglad. Många personer passerar genom berättelsen och det är lite svårt att hålla reda på vem som är vem. Det är precis som när jag läser franska romaner. Det är svårare för mig att hålla reda på personerna om jag inte kan uttala namnen, har jag märkt. Jag undrar lite över hur fortsättningen kommer att se ut. Är det Tom Blixen vi kommer att möta igen? Kommer han någonsin att återvända till Sverige och försonas med sitt förflutna? Dirigenten från Sankt Petersburg är nämligen den första delen i en planerad trilogi. Count me in! säger jag när det gäller fortsättningen.

Författare: Camilla Grebe & Paul Leander Engström
Titel: Dirigenten från Sankt Petersburg
Förlag: Damm

 
9 kommentarer

Publicerat av på 4 juni, 2013 i Böcker, Debutant, Spänning

 

9 svar till “Moskva noir

  1. Lena

    5 juni, 2013 at 11:36

    Denna står och väntar på att bli läst. Är så nyfiken på den.

     
    • Fru E

      6 juni, 2013 at 10:16

      Allt runtomkring själva huvudintrigen var egentligen mest spännande. Även om det är en roman så finns det nog en del korn av sanning. P E L ska ju ha använt sig av sina egna erfarenheter och upplevelser i berättelsen.

       
  2. Hanneles bokparadis

    5 juni, 2013 at 11:43

    jag tror att två kan skiva ihop, Selma Lagerlöf och Sofia Elkan läste varandras manus noga. Jag mins för länge länge sedan, när maken och jag laborerade tillsammans på Chalmers och turades om att skriva i labb-boken… vi hade så lika handstil också, så det var svårt att se vem hade skrivit vad 🙂

     
    • Fru E

      6 juni, 2013 at 10:19

      Haha, ja då är du ju ett levande exempel på detta! Ja, besvisligen funkar det ju att skriva ihop med någon. Finns ju en mngd exempel på detta (Kepler, Sjöwall & Wahlöö, Anders Jacobsson & Sören Olsson…).

       
  3. Anna Johansson

    5 juni, 2013 at 19:14

    Spännande! Jag är lite sugen på mer Ryssland efter att ha läst både Döden och Pingvinen och Oksanen det senaste. Rosa Liksom i höstas, det är ett intressant land med sin helt otroliga historia.

     
    • Fru E

      6 juni, 2013 at 10:21

      Ja, särskilt att läsa om Ryssland idag, tycker jag. Såg du intervjun i Babel med författaren till Snöstorm? Han sa mycket intressant om det moderna Ryssland.

       
      • Anna Johansson

        6 juni, 2013 at 20:56

        Jag såg den, just hans bok lockar inte särdeles men intervjun var spännande! Har du läst honom?

         
      • Fru E

        8 juni, 2013 at 22:42

        Nej, har inte heller läst honom och kände mig inte heller särskilt lockad. Eller både och, egentligen. Tyckte att ha (vad han nu heter?) gjorde ett väldigt starkt intryck. Däremot är jag tveksam till romanen. Lät lite väl skruvad och metaforiskt för min smak, tror jag.

         

Lämna en kommentar