RSS

Stora stygga vargen

15 Jan
Stora stygga vargen

I höstas lyssnade jag på en ljudbok. Det var en deckare jag hört många bra saker om, Snövit ska dö den tyska författaren Nele Neuhaus. Jag blev lite nyfiken på författaren och såg att boken som jag läst egentligen var den femte delen i serien om Pia Kirchhoff och Oliver Bodenstein vid Frankfurt am Main-polisen. De första böckerna gav Nele Neuhaus ut genom egenutgivning och när de blev en stor succé så fick ett större tyskt förlag upp ögonen för henne (tänker på Emelie Schepp som ju har en liknande bakgrund). Hur som, ljudboken var så spännande och bra att jag tänkte att jag måste läsa uppföljaren och nu har jag gjort det! Den heter Stora stygga vargen och är nästan ännu bättre!

Kroppen efter en ung tjej hittas i floden. Ingen tycks ha anmält en tonåring saknad som stämmer in på den döda. Hon tycks vara någon som bara dykt upp utan att finnas i några register. Obduktionen visar att hon blivit våldtagen och misshandlad. Dessutom finns en mängd oläkta benbrott och kroppen har blivit svårt misshandlad. Kort därpå får en programledare reda på saker som verkligen kommer att locka höga tittarsiffror. Hon har precis hunnit sätta sig in i storyn, när hon kidnappas. Hon hittas våldtagen och svårt misshandlad kort därefter, men har stora minnesluckor. Hennes dotter hittar en lapp och jobbdatorn som polisen helt missat och startar sin egen efterforskning vem som skadat mamman så illa.

Liksom i den föregående boken är persongalleriet gigantiskt och det dyker upp flera personer som på något sätt har betydelse för handlingen. Det är lite mäckigt att hålla reda på vem som är vem i början och boken tjänar på att läsas i ett sträck. Emellanåt är det lite snårigt och omständligt, men jag tycker verkligen att Nele Neuhaus lyckas få ihop allt till slut. Själva slutet ger kalla kårar längs min ryggrad. Fy 17 vilka svin det finns! Mer än så tänker jag inte skriva om själva intrigen, av rädsla för att avslöja mer än jag borde. Har du lite ledighet och längtar efter en sträckläsningsbok så kan jag verkligen rekommendera Stora stygga vargen! Jag hoppas att vi får fortsätta att läsa serien på svenska och att det svenska förlaget ger ut dem i ordning! Till min förvåning upptäcker jag att den föregående Snövit måste dö egentligen är nummer fyra i serien och att denna är den sjätte boken. Varför gör i på detta viset? Tyvärr går vissa hänvisningar till tidigare händelser mig förbi, vilket irriterar mig lite. Synd på så rara ärtor!

 

Författare: Nele Neuhaus
Titel: Stora stygga vargen
Förlag: Albert Bonniers förlag

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 15 januari, 2018 i Deckare, Spänning

 

Lämna en kommentar