RSS

Dödssynden av Maria Grund

08 Apr
Sanna Berling arbetar som kriminalkommissarie och bor, på grund av en katastrof i familjen, i ett smutsigt garage för tillfället. Eir Pedersen heter hennes kollega och hon har förflyttats till den nya enheten eftersom hon kommit ihop sig med kollegorna på sin förra arbetsplats. Eir Pedersen har skinn på näsan och tar ingen skit. Redan efter någon dag har hon hamnat i trubbel när hon spöar upp ett gäng klottrare en mörk kväll. De är lite tilltufsade båda två, Sanna och Eir, men visar sig vara ett vinnande team tillsammans.
När en fjortonårig tjej hittas död i ett kalkbrott, tycks det vara ett tragiskt självmord. Men några detaljer förbryllar. Nr 26 står med märkpenna på hennes höft och dessutom har hon ett snöre som sitter fast i håret som poliserna först inte förstår vad det är. Strax därpå hittas en kvinna, som handlar med antika och dyrbara böcker, död i sitt hem. Hon är brutalt knivhuggen med flera dödande slag och har ett kors inristat på bröstkorgen. Det är då polisen upptäcker att det finns vissa samband med den fjortonåriga tjejen.
Deckarintrigen är bitvis lite snårig och svår att greppa och kanske att det är lite väl många spår som korsar berättelsen. Lite typiskt kanske, för en debutant att vilja så mycket att det lätt blir lite överlastat. Det händer ju väldigt mycket på ett relativt fåtal sidor, men faktiskt tycker jag att Dödssynden håller hela vägen ut ändå. Trots att vi tycks befinna oss på Gotland, känns miljön mer karg och brittiskt. Jag tycker att Dödssynden påminner om flera brittiska deckare jag läst och den känns väldigt ”osvensk”, i positiv bemärkelse. Här finns ett mörker och en råhet som jag lockas av. Maria Grund är väldigt skicklig på att gestalta och jag fastnar direkt för Sanna och Eir och blir nyfiken på dem. Däremot är de övriga poliserna mer otydligt tecknade, kanske för att få mer framträdande roller längre fram… För visst blir detta en ny deckarserie? Jag hoppas för det här är bra, väldigt bra!
Författare: Maria Grund
Titel: Dödssynden
Förlag: Modernista
 
2 kommentarer

Publicerat av på 8 april, 2020 i Böcker, Debutant, Deckare, Rec.ex., Spänning

 

2 svar till “Dödssynden av Maria Grund

  1. Monika

    10 april, 2020 at 08:39

    Jag var inte alls lika glad i huvudpersonerna, Sanna och Eir. Jag är så sanslöst trött på den här typen av polis 🙁

     
    • Fru E

      14 april, 2020 at 09:00

      Ja, kan förstå dig. Men jag tyckte att de var helt rätt i den här berättelsen. De bidrog till den mörka stämningen, tyckte jag.

       

Lämna en kommentar