RSS

#Englander: Novell nr 3

28 Mar

Den tredje novellen i Nathan Englanders Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank heter Hur vi utkrävde hämnd för familjen Blum. Jag tror den handlar om identitet, makt och dess kopplingar till terrorism. Men som vanligt så är det inte lätt att läsa ut vad författaren vill ha sagt. Det är tur att bokcirkeln finns och att vi kan spåna tillsammans!

Antisemiten sprider skräck bland kvarterets ungar. Ryktet går att han är halvjude, men när han misshandlar yngste brodern Zvi Blum och vuxenvärlden inte tycks reagera, bestämmer sig kompisarna för att ge igen. Först utbildas de i självförsvar hos den ryske dissidenten Boris för att sen gå vidare till anfallsteknik. Men uppgörelsen ger en bitter eftersmak hos berättarjaget:

”När jag stod där och såg på honom förstod jag att jag alltid skulle tycka att det var bättre att vara slagen än den som slog – en brist hos mig. (…) När vi stod där med antisemiten vid våra fötter kom förvirringen och osäkerheten över oss. Vi stod där och tittade på den tillintetgjorda pojken. Och ingen av oss visste när vi skulle fly.”

Lysande!

 
 

4 svar till “#Englander: Novell nr 3

  1. Lottens Bokblogg

    28 mars, 2013 at 20:41

    Ja, jag hade inte kunnat tolka in hälften så mycket i novellerna utan bokcirkeln… Och nästa novell tyckte jag var ännu svårare.

     
    • Fru E

      28 mars, 2013 at 20:59

      Jag gillade Peep show! Den svåraste tyckte jag femman var, åtminstone till formen.

       
  2. Anna Johansson

    28 mars, 2013 at 20:49

    Verkligen lysande citat du hittat!

     
    • Fru E

      28 mars, 2013 at 20:59

      Ja, visst säger det ganska mycket?

       

Lämna en kommentar