RSS

Nathan #Englander: Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank

20 Mar

Vad vi pratar om när vi pratar om Anne FrankFörsta recensionsdatum för Nathan Englanders novellsamling som vi läser i novellbokcirkeln är idag och redan tidigt imorse läste jag första twittret om #englander från Bibliotekskatten som skrev att Svd hade totalsågat Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank. Samma novellsamling som jag tycker är så intressant och skickligt skriven. Så nej, jag kan inte instämma i Eva Johanssons kritik (men tycker därför kanske att det är extra roligt att läsa hennes recension). Jag har ansträngt mig för att läsa l å n g s a m t, novell för novell, för att dels suga på karamellen riktigt ordentligt, dels för att jag är övertygad om att det är så man ska läsa novellsamlingar. Därför kommer jag också att skriva ett inlägg för varje novell. Dessutom finns det så mycket att fundera över hos dem alla. Och jag måste bara tala om att det har varit superroligt att diskutera varje novell i med andra läsare. Stort tack till Brombergs förlag som sponsrade med böcker och framförallt stort tack till alla deltagare i novellbokcirkeln. Jag hoppas vi gör om det någon gång!

Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank består av åtta noveller som på ett eller annat sätt handlar om människans livsvillkor sett ur ett judiskt perspektiv. De är ganska olika sinsemellan, tycker jag, både när det gäller uppbyggnad och tonfall, vilket verkligen visar på författarens kvaliteter. Någon novell är som en kort roman och spänner över ett helt liv, andra är mer ögonblicksscener som till exempel den första. Den har också fått ge namn åt novellsamlingen. Här får vi möta två judiska par i medelåldern. Kvinnorna är barndomsvänner och familjerna har inte träffats på länge eftersom ena paret har utvandrat till Israel, där de blivit ultraortodoxa chassider. Nu har mannen långt helskägg och kvinnan peruk. De har till och med ändrat sina namn till typiskt judiska. Under tiden som middagen fortgår diskuteras Förintelsen, som man menar att det råder en osund fixering vid hos den yngre generationen judar (”Vad jag menar är – och ni får ta det på allvar eller ej – att man inte kan bygga judendomen på en grund som bara består av ett enda fruktansvärt brott.”) och vad judiskhet egentligen består i. Plötsligt berättar det ultraortodoxa paret för de smått chockade vännerna att de förvisso sällan dricker alkohol längre, men att de gärna tar sig en joint då och då för det gör alla i Israel nuförtiden. Dessutom måste de få koppla av från sina tio barn och kvinnan avslöjar att peruker är utmärkta att smuggla knark i. Det finns ingen tulltjänsteman som skullle få för sig att be att få titta under en chassidisk kvinnas peruk. Passande nog har värdparets son lite majja på rummet och efter att ha rökt på tillsammans, föreslår någon att de ska leka Anne Frank-leken. Det är en lek som går ut på att man ska föreställa sig vem man skulle vara beredd att gömma undan soldaterna vid ett eventuellt krig. Vem är man egentligen villig att offra livet för?

I bokcirkeln, som innebär att vi delar ett gemensamt dokument på gmail, började Anna att be oss att beskriva den första novellen med tre ord. Jag valde kontroversiell, oväntad och sorglig. Det är en novell med en ordentlig twist som både förbryllar och skakar om läsaren. Fördomar kommer på skam och uttalande från novellens persongestalter, som att blandäktenskap är en ny förintelse, får mig att hoppa till. Så får man väl inte säga?  Här väcks många intressanta tankar under läsningen. Upprinnelsen är sorglig, men på vilket sätt tänker jag faktiskt inte berätta.

Andra cirkeldeltagare om Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank: Anna, Henrik, Erika, Annette, Mia, Marie, Gittan och Lotten (har jag missat någon som också bloggar, hojta till!)

Författare: Nathan Englander
Titel: Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank
Förlag: Brombergs

 

21 svar till “Nathan #Englander: Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank

  1. Anna Johansson

    20 mars, 2013 at 19:34

    Spännande att läsa allas tankar. Hoppas samtalet i cirkeln fortsätter!

     
  2. Fru E

    20 mars, 2013 at 19:37

    Absolut. Jag tänker skriva något om varje novell i våra dokument!

     
  3. Erika

    20 mars, 2013 at 19:50

    Vad bra skrivet och så roligt och intressant att läsa allas inlägg.

     
    • Fru E

      20 mars, 2013 at 19:55

      Tack, Erika. Det är inte helt lätt att samla alla intryck i ett blogginlägg… Jag har surfat runt på så många sidor från andra deltagare i cirkeln som jag hittat om #englander nu – jätteroligt!

       
  4. Mia Eggimann

    20 mars, 2013 at 19:57

    Oj va bra och precis så som det var, jag visste inte hur uttömmande man fick vågade vara.
    Jösses känner att det här blir skoj

     
    • Fru E

      20 mars, 2013 at 20:03

      Får och får, jag väljer envädigt! 😉 Nej, men skämt å sido, ville skriva lite mer om titelnovellen för att man ska få en känsla för vad det är för sorts novellsamling. Kommer nog inte skriva lika ingående om alla noveller.

       
  5. Lottens Bokblogg

    20 mars, 2013 at 20:33

    Roligt att läsa;-)
    jag är också med i cirkeln:-D

     
    • Fru E

      20 mars, 2013 at 21:29

      Då måste jag lägga till ditt inlägg! 🙂

       
  6. Hanneles bokparadis

    20 mars, 2013 at 22:19

    noveller och essäer är trevligt

     
    • Fru E

      20 mars, 2013 at 23:32

      Ja, och noveller är utmärkta att cirkla om!

       
  7. violen

    20 mars, 2013 at 22:29

    Å nej, nu blev jag sugen på att läsa den här boken! Så många böcker osv.
    Läser både Munro och Samarbete med fluga så brist på noveller har jag inte…jag blev bara intresserad av Englander också.

     
    • Fru E

      20 mars, 2013 at 23:33

      Jag vet, du vann ju Munro som jag också tävlade om. Grattis! Vad tycker du om den då?

       
  8. Marie

    21 mars, 2013 at 11:03

    Gillade verkligen den här första novellen (2:an är svårare tycker jag).

     
    • Fru E

      21 mars, 2013 at 20:38

      Ja, det var nog ett smart drag av N E att lägga den först.

       
  9. Annette Bibliotekskatten

    21 mars, 2013 at 14:44

    Kul att läsa! Och visst är det en rolig form av cirkel? Tycker absolut vi ska göra om det. Men vi har ju fler noveller att diskutera av Englander!

     
    • Fru E

      21 mars, 2013 at 20:40

      Nej, det är inte slut än! Jag skrev där senast idag! 🙂 Det är kul att vi tolkar in så olika saker i novellerna. Samtalet vidgar min horisont!

       
  10. Gittan

    22 mars, 2013 at 16:45

    Bra skrivet, jag lär mig massor! Ett roligt och lärorikt sätt att diskutera noveller tillsammans med andra. Väcker nya tankar med olika tankar sett ur olika perspektiv…*hojtar ”jag är också med” 🙂

     
    • Fru E

      24 mars, 2013 at 14:39

      Åh Gittan, visst vet jag att du är med, men du har ingen blogg som jag kan länka till väl? Eftersom inte alla novellerna är så lätta att komma underfund med vad som är dess ”budskap” är det väldigt praktiskt att vi kan slå ihop våra kloka huvuden i bokcirkeln! 🙂

       

Lämna en kommentar