RSS

Just nu är jag här

26 Nov

Imorgon kl. 18 får vi veta vem som vinner Augustpriset i de tre olika kategorierna: skönlitteratur, facklitteratur samt barn- och ungdomslítteratur. Och så förstås vinnaren av Lilla Augustpriset! En extra tumme hålls för Saga Miketinac från Ronneby som med sin mamma gick på samma mammabarngymnastik som jag och min ena dotter en gång i tiden. Världen är liten!

När jag fick erbjudande att få läsa en av de augustprisnominerade titlarna, tackade jag förstås ja med entusiasm! Jag älskar Augustpriset och tycker alltid det ´är så spännande med nomineringarna, Vem som faktiskt vinner till slut är inte alls lika intressant, tycker jag, men de utvalda titlarna håller alltid en hög kvalité. Dessvärre har jag inte tagit mig tid att läsa dem i år. Recensionsexen som vällt in (tack alla fina förlag!) har varit tillräcklig läsning för mig som haft ovanligt låg energi den här hösten. Jag har i alla fall önskat mig Anyurus roman i julklapp, men det är flera andra jag har varit sugen på, bland annat den jag fick möjlighet att läsa: Just nu är jag här av Isabelle Ståhl som faktiskt är en debutant! Isabelle Ståhl (1988) är född i Ängelholm och arbetar som litteraturkritiker och krönikör på Svenska Dagbladet, men har också skrivit för andra tidningar. Dessutom är hon doktorand i idéhistoria vid Stockholms universitet.

Huvudpersonen i Just nu är jag här heter Elise och läser en fristående kurs vid Stockholms universítet. En hel del av hennes vakentid läggs på mobilen och appen Tinder. Ofta med GPS-funktionen på så att hon kan se vilka av hennes matchningar som finns i närheten av henne. Ångesten och livsledan dämpas effektivt med alkohol, sömnmedel och kravlösa ligg. I alla fall tillfälligt, men det räcker för Elise som inte har några planer med sitt liv. Tvärtom, livet tycks vara helt utan mening. Vi lever ett tag, sen dör vi (oftast alldeles för sent).

”Det finns något så äckligt med naturen när den är så här färsk och nyvaken, något febrigt, kletigt, den söta doften från syrenerna påminner om ruttet kött. Det är så grönt att det ser overkligt ut, konstgjort, som en datoranimation. Det finns något outhärdligt med naturen, den är så ödslig och väldig och likgiltig. Jag får svindel när jag tittar för länge på världen utanför telefonskärmen. Jag skräms av dess djup.”

Isabelle Ståhl har skrivit en vemodig generationsroman om en ung kvinna som ljuger och iscensätter för att slippa vara äkta och därmed blotta sig själv. Hon brottas med känslor av otillräcklighet och meningslöshet, har svårt att engagera sig i något beständigt. Koncentrationen tryter. Vare sig det är pojkvänner eller livsplaner. Gränsen mellan det digitala livet och det verkliga livet har luckrats upp. Bekräftelse och likes på sociala medier slår det autentiska genslaget med hästlängder. Kanske för att det är något som du kan gå tillbaka och kontrollera i efterhand, kanske till och med känna samma känsla av eufori över att du faktiskt räknas. Dessutom är det viktigt att ständigt vara uppkopplad, påkopplad. FOMO (the Fear Of Missing Out) är högst verklig. Men så träffar hon Viktor, advokaten som är hennes kurskamrat och fem år äldre. Han som inte tycks ha några bekymmer och vars liv har en klar, utstakad riktning. Nu ska hon väl ändå äntligen kunna bli lycklig?

Jag känner mig märkligt gammal med mina 43 år när jag läser den här romanen. Texten talar egentligen aldrig till mig. Jag skräms av Elises passivitet och desillusion. Det är så sorgligt att läsa om hennes jakt på bekräftelse och hur hon ständigt tycks komma tillbaka till samma punkt hon utgick ifrån, som en stressad hamster i ett hjul. Samtidigt säger berättelsen förstås en hel del om vår samtid och därför är det fascinerande läsning, men det är snarare en dystopi jag får ta del av än en utopisk betraktelse. Det är läsning som gör mig illa till mods att läsa, men samtidigt berör den ju och får mig att känna någonting. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den. Det är svårt med läsning som gör en så nedstämd och ledsen. Skickligt berättad är Just nu är jag här i alla fall. Det tycker jag helt säkert.

Författare: Isabelle Ståhl
Titel: Just nu är jag här
Förlag: Natur och kultur

 

 

Lämna en kommentar