RSS

Artemis av Andy Weir

05 Feb

Rejält utanför min litterära Comfort zone men väldigt nyfiken bestämde jag mig för att ta mig an sci-fi thrillern Artemis som utspelar sig… på Månen! Det förstår ju alla att det kan gå lite hur som helst. Författaren heter Andy Weir och skrev den uppmärksammade boken The Martian som också blev hyllad film med Matt Damon i huvudrollen. .Jag har fått boken återberättad för mig av Herr E, som var väldigt entusiastisk. Jag gissar att det bidrog till min nyfikenhet inför denna.

Det börjar ganska intressant med en beskrivning av Månen och samhället Artemis som byggts upp där. Invånarna rör sig via luftslussar mellan olika kupoler, som har olika funktioner. I första hand lever befolkningen på rika turister som spenderar en massa pengar i kupolen Aldrin. Bokens huvudperson är Jazz, en muslimsk actionhjälte från Saudiarabien som lever på att smuggla in förbjudna saker till Artemis. Redan här är ett problem med trovärdigheten. Det känns som om Andy Weir vill ruska om oss i våra föreställningar om saudiska kvinnor, men tyvärr lyckas han inte göra Jazz till en verklig person. Dessutom kryddas framställningen med ett ganska sexistisk språkbruk. Jazz själv har en humor som en fjunig pubertetskille och kommentarer hon fäller om sitt utseende och sexliv är inte heller så roliga som man anar att Andy Weir hade velat att de skulle vara. Det är tyvärr inte ett särskilt lyckat kvinnoporträtt han gör. Att han dessutom låter en av Jazz vänner ha sex med en fjortonåring, därför att på Artemis finns inga åldersgränser för sex så länge det sker i samförstånd, är bara så sunkigt. Varför överhuvudtaget ha med sån information? Att sex med barn någonsin skulle kunna vara okej? Det är också väldigt viktigt att hela tiden påtala hur mycket sex Jazz har och hur mycket hon älskar att ligga. Hon är ju en sån frigjord kvinna, trots sitt muslimska ursprung! (läses med mycket ironi i rösten) Det är förstås inte konstigt att hon dessutom får i uppdrag att testa en ny sorts kondom, i utbyte mot andra tjänster för att kunna genomföra sin plan.

Emellanåt är det lite spännande ändå när Jazz blir indragen i en komplott, som hotar att förstöra hela Artemis. Och jag gillar att Andy Weir har funderat ut hur ett samhälle på månen skulle se ut och fungera, men det räcker tyvärr inte. Själva intrigen och gestaltningen är alldeles för svag. Det blir en svag 2:a i betyg på Goodreads från mig.

Författare: Andy Weir
Titel: Artemis
Förlag: Bookmark

 

 

 

 

 

Författare: Andy Weir
Titel: Artemis
Förlag: Bookmark

 
2 kommentarer

Publicerat av på 5 februari, 2018 i Böcker, Dystopi, Rec.ex., Sci-fi

 

2 svar till “Artemis av Andy Weir

  1. Lena

    9 februari, 2018 at 19:07

    Den här boken skall jag snart läsa.

     

Lämna en kommentar