RSS

Ny norsk krim!

04 Mar

Klart man nappar på ett erbjudande från Kult PR att läsa en ny norsk kriminalförfattare! Och så damp Maestro av Geir Tangen ner i min brevlåda! En morgon i veckan hade jag väldigt svårt att slita mig från sängen. Ute var det snöstorm och drygt 10 minusgrader och min säng var så varm och gosig… Men jag kom till jobbet och boken blev utläst först imorse – lördagsmorgon at its best!

Jag ska villigt erkänna att det tog några sidor innan jag riktigt kom in i Geir Tangens bok Maestro. Kapitlen är mycket korta, mellan 2-4 sidor och det är en massa namn att hålla reda på. Det finns en mördare, dock inte kursiverad (tack för det!) som kommenterar händelserna, annars hoppar det mellan olika berättarröster. Huvudpersonerna är två. Den ena är en lite avdankad journalist som är på kant med tillvaron och dricker för mycket för att det ska vara hälsosamt, Viljar Ravn Gudmundsson. Den andra är en ung kvinnlig krimialkommissarie som heter Lotte Skeisvoll. Båda bor i det norska samhället Haugesund, där även författaren själv är bosatt. Dedikationen i början är så fin att den måste återges här: Till mamma och pappa för att ha visat mig magin som finns i böcker. Sorgligt nog skriver Geir Tangen i efterordet att föräldrarna inte hann uppleva att boken gick i tryck. Men Maestro är alltså en debutroman och författaren (född 1970) arbetar som gymnasielärare, men har tidigare varit frilansjournalist. Han driver också Norges största deckarblogg.

Allt börjar med att Viljar får ett mycket obehagligt mejl från en Stein Åmli. Personen skriver att hen är upprörd och frustrerad över att brottslingar går fria från sina rättmätiga straff och att hen därför har beslutat sig för att skipa rättvisa. Det första offret ska vara en tidigare ostraffad kvinna som förskingrat en massa pengar och visat trolöshet mot huvudman. Rita, som kvinnan heter, hittas död nedanför sin balkong. Någon har slängt henne över räcket från ett högt våningshus. Strax därefter kommer ett nytt mejl med ett nytt lika kryptisk innehåll. Viljar anar en personlig koppling till mördaren, men har nog med sina personliga problem för att riktigt fokusera. Under tiden får Lotte Skeisvoll förstärkning från Oslo i form av hennes tidigare chef. Ingen av dem är särskilt förtjust över tanken att samarbeta och Lotte gör allt för att behålla kontrollen över utredningen. Kanske att denna osämja påverkar utredningen negativt. I alla fall hinner fler människor mista livet innan de äntligen upptäcker en viktig ledtråd. Morden tycks vara hämtade ur scener från populära deckare och mördaren är den självskrivne maestron som håller i taktpinnen.

När jag väl kommit in i handlingen och lärt mig namnen på de olika karaktärerna, tar det fart ordentligt! Det är sällan jag famlar i blindo vem som är mördaren så här som jag gör under läsningen av Maestro. Generellt brukar upplösningen i deckare jag läser sällan intressera mig så värst mycket – jag har ju redan listat ut hur det ligger till. Men den här gången är vändningarna mot slutet överraskande många! Dessutom finns en finurlig knorr som jag gillar extra mycket, men inte vill avslöja här. Det är fantasifullt och häftigt gjort! Läs boken, om du är nyfiken! Maestro är Geir Tangens debut och jag tycker den lovar mycket gott inför framtiden! Det blir ett högt betyg från mig!

Författare: Geir Tangen
Titel: Maestro
Förlag: Forum

 
3 kommentarer

Publicerat av på 4 mars, 2018 i Böcker, Debutant, Deckare, Rec.ex., Spänning

 

3 svar till “Ny norsk krim!

  1. bokbloggeir

    4 mars, 2018 at 10:10

    Hei! Tusen takk for en fantastisk fin anmeldelse. Å våkne til en slik anmeldelse gjør dagens skriveøkt til en lek. Masse klemmer fra forfatteren.

     
    • Fru E

      5 mars, 2018 at 09:58

      Hej Geir! Du gjorde definitivt min dag mycket bättre! Så fint att du tog dig tid att kommentera mitt blogginlägg! Stort tack! 🙂

       

Lämna en kommentar