RSS

Tigeröga av Bettina Bieberstein Lee

03 Jun

Tigeröga är andra boken om journalisten Hanna Axelsdotter. Första delen heter Korpsystrar, men böckerna är fristående. Författaren heter Bettina Bieberstein Lee, uppvuxen i Schweiz men bosatt i Sverige sedan trettio år tillbaka. Jag har inte läst Korpsystrar, vilket är lite synd. Förmodligen har jag missat något bra där. Tigeröga fångade mig direkt och jag upplevde inte att det gjorde någonting att jag inte var bekant med huvudpersonen. Jag kom snabbt in i berättelsen och sen höll den mig fast i ett stadigt grepp!

Hanna Axelsdotter är frilansjournalist och skriver på en tråkig artikel om nybyggnationer i förorten. När hon flyttar in i ett hyrehus i centrala Stockholm, visar det sig att hennes granne, en ung kvinna som heter Esther, är anmäld försvunnen av sin pojkvän. Lägenheten är avspärrad med polistejp. I huset bor också en liten flicka som heter Zoe hos sin mamma varannan vecka. Zoe och Esther brukade prata när de sågs och Zoe är övertygad om att något har hänt Esther. Hon skulle aldrig ha stuckit utan att sagt ett ordentligt hej då. I huset bor också Adrian, en ung ensam prepper som förbereder sig för Katastrofen. Han var också orolig för Esther  och trodde att hon svävade i stor fara innan hon försvann. Esther hade sina hemligheter som hon dolde väl, till och med för sin pojkvän. Pojkvännen i sin tur är en före detta medlem i en MC-klubb och har avtjänat ett fängelsestraff. Hannas nyfikenhet väcks och hon blir förvånad över hur lite polisen tycks känna till om Esther. Det blir en morot för Hanna att försöka ta reda på så mycket som möjligt om hennes försvunna granne. Håller hon sig undan frivilligt, har hon tagit livet av sig eller har något hemskt hänt henne?

Berättelsen skildras ur både Hannas och Esthers perspektiv. Det är en snygg väv som får ihop det förflutna med nuet och Hanna med Esther. Den är krypande obehaglig och håret reser sig ibland i nacken på mig när jag läser. Inget för räddhågsna, trots att den inte är det minsta blodig! Det går nästan inte att sluta läsa. Kapitlen är korta och rappa, här finns ingen startsträcka. Så underbart det är att få ramla in i någon annans historia och bli så här engagerad!

Författare: Bettina Bieberstein Lee
Titel: Tigeröga
Förlag: Bladh by Bladh

 

 

 

 

Lämna en kommentar