RSS

Spännande deckardebut från Skottland

06 Feb

Ut ur skuggornaBerättelsen utspelar sig i min kanske favoritmiljö för mord, det skotska höglandet, och börjar med en oerhört otäck scen. En tonårskille kommer hem lite en kväll, säger godnatt till sin pappa och tror att pappan har satt ett glas chokladmjölk vid sängen som en försoningsgest. Men drycken är spetsad och snart kan inte pojken röra sig eller skrika. Det är då han upptäcker det vita ansiktet vid fönstret.
Han blir mördarens första offer, men inte sista. Kriminalkommissarie Monica Kennedy är tidigt på plats och hittar kroppen svårt sargad och med en svart sten nedstucken i halsen på offret.

Under tiden letar socialarbetaren Michael Bach desperat efter en försvunnen klient, en ung man som heter Nichol. Nichol skickade ett mystiskt sms innan han försvann och något säger Michael att Nicholas är i fara. Men hos polisen är intresset för Nicholas försvinnande ljummet. Ingenting tyder på att Nichols råkat ut för något. Men Michael anar att Nichols kanske står näst på tur för mördaren som verkar ha riktat in sig på unga killar.

Ut ur skuggorna av G.R. Halliday har en väldigt spännande inledning, som sagt. För en gångs skull är det inte heller kvinnliga offer och ja, det känns bra på något vis. Liksom Monica och Michael famlar jag i blindo under berättelsens gång. Författaren lägger ut villospår och drar in en massa andra för att förvilla sin läsare. När upplösningen kommer har jag börjat ana… Jag tycker dock att just upplösningen blir lite lam. Jag tycker inte riktigt att jag får alla förklaringar som leder fram till svaret på vem mördaren är. Det blir en aning rörigt. Frågan när jag slår ihop boken är fortfarande: Varför? Ändå är det en bok jag sätter klockan en halvtimme tidigare på morgonen för att hinna läsa ut, så absolut en läsvärd debut och en författare att följa framöver!

Författare: G.R. Halliday
Titel: Ut ur skuggorna
Förlag: Modernista
Översättning: Gabriel Setterborg

 
1 kommentar

Publicerat av på 6 februari, 2020 i Böcker, Debutant, Rec.ex., Spänning

 

Ett svar till “Spännande deckardebut från Skottland

  1. Monika

    6 februari, 2020 at 20:28

    Den här ska jag läsa så småningom. Låter spännande, men jag vill nog gärna ha ett klart ”varför”…

     

Lämna en kommentar