RSS

Love. En roman om Greta Garbo

27 Maj

Jag har läst Love. En roman om Greta Garbo av Kerstin Gezelius och Alexander Onofri. Till en början hade jag lite problem med berättarstrukturen. Det är ganska långa kapitel med styckeindelningar. Ibland kommer ett stycke med en tillbakablick och det tar en stund innan jag inser att det är just det så jag hinner bli lite förvirrad. Jag hade gärna sett att de hade varit kursiverade eller på annat sätt markerade. Men det är en parentes, snart sugs jag in i historien om den mytomspunna superstjärnan Greta Garbo.

Romanen har utgått från ett kärleksbrev som regissören Mauritz Stiller skrev till GG och i vilket han ställde ett ultimatum: Gift dig med mig eller så ses vi aldrig igen. Författarna har sedan använt sin fantasi för att gestalta GG. GG hade ett alldeles särskilt förhållande till Mauritz Stiller. Han var hennes mentor och en man som hon älskade, trots att Stiller själv var homosexuell. Vi får följa med till tiden då den 19-åriga Greta kommer till USA och filmbranschens mecka Hollywood, där hon skapar stor uppståndelse. Först försöker hon bryta sitt kontrakt med filmbolaget MGM, eftersom hon tycker att rollerna hon får är löjliga och betalningen alldeles för dålig och sedan blir hon en upphöjd, och gåtfull kärleksikon. Inte minst för att hon vägrar att ge några intervjuer och inleder ett förhållande med den manlige stjärnskådespelaren Jack Gilbert.

Greta Garbo är verkligen en mångbottnad person! Hon är rättfram och egensinnig, samtidigt som hon också lider av scenskräck och extrem blygsel i vissa sammanhang. Denna komplexitet lyckas författarna verkligen förmedla. Det är spännande att läsa om männens Hollywood och hur GG fullständigt utmanar maktpositionerna när hon dyker upp på scenen. Vilket mod ändå! Jag funderar mycket över hennes engelska. När hon ska lämna röstprov för den nya talfilmen, avslöjas att hennes språk är knackigt. Men ändå, hon verkar inte ha haft några som helst problem med att göra sig förstådd.

Vad jag saknar är att komma ännu närmare GG. Jag vill veta mer om hennes inre känsloliv och vad hon tänkte om allt. Nu finns en distans och en coolness som jag som läsare aldrig lyckas tränga igenom. Förmodligen hade min önskan gjort att romanen blivit alltför spekulativ, så jag förstår varför författarna undviker det. Jag blir inte helt blown away av den här berättelsen, men nog har den mig i sitt grepp hela vägen ändå.

Författare: Kerstin Gezelius & Alexander Onofri

Titel: Love. En roman om Greta Garbo

Förlag: Bokförlaget Polaris

 

 

Lämna en kommentar