RSS

Hyllad spänning

15 Dec

Den här hyllade kriminalromanen (för någon deckare är det verkligen inte!) vann 2010 års The Gold Dagger och har hyllats bland bloggar och kritiker här i Sverige. När jag läste Bokomatensord om boken förstod jag att den där boken jag precis lånat hem, men inte hunnit läsa än, bara inte fick återlämnas utan att ha blivit läst.Och det var inget svårt att hinna läsa utan den, när jag väl börjat läsa. Den fångade mig ögonblickligen! Att Mörk jord är en debutroman är fantastisk och jag instämmer i Snowflakes konstaterande att Belinda Bauer är en ny favorit i genren.

Det är ett litet ovanligt perspektiv att låta den 12-årige Stephen Lamb vara en av huvudpersonerna. Men det är genialiskt! Stephen som börjar gräva efter sin mördade morbror ute på Exmoorheden för att familjen ska kunna bli en vanlig familj, utan mormoderns paralyserade sorg och mammans ilska, är så ensam att man bara vill krama om honom. I skolan terroriseras han av de äldre killarna i munkjackor och hans bäste kompis är egentligen en egenkär besserwisser, men vad gör man när man inte har någon annan att ty sig till? Men det är när Stephen börjar skriva till mördaren för att få reda på var han gömt morbroderns kropp, som den nagelbitande katt- och råttaleken börjar.

Den andre huvudpersonen är mördaren själv, Arnold Avery, monstret som dödade och våldtog flera barn och nu avtjänar sitt straff i fängelset. Den anonyme brevskrivare väcker hans nyfikenhet. Han duperar Stephen genom sina brev och kommer honom allt närmare. När han så småningom inser att den mystiske avsändaren i själva verket är en pojke, väcks hans perverterade lustar till liv. Som läsare vrider jag mig i fåtöljen och vill bara skrika: Nej, Stephen, gör det inte! Det blir samma känsla som när jag tittar på en läskig film i vilken någon prompt ska gå ut på en skogspromenad under ovädret, mitt i natten, samtidigt som en okänd mördare går lös. Ni fattar, va?

Spänningen byggs långsamt upp samtidigt som porträttet av Stephen, vars önskan om en lycklig familj, skär i hjärtat. Han är så utsatt, så fruktansvärt ensam och allt han önskar är egentligen att få krypa upp i mammas famn och få bli omhändertagen. Det tycks inte så mycket men för Stephen verkar det omöjligt att uppnå. Belinda Bauer har skrivit en spänningsroman som engagerar läsaren och jag vill bara ha mer. Som tur utkommer Skuggsida i vår!

Författare: Belinda Bauer
Titel: Mörk jord
Förlag: Modernista

 
5 kommentarer

Publicerat av på 15 december, 2011 i Böcker, Psykisk ohälsa, Sorg, Spänning, Ungdomar

 

5 svar till “Hyllad spänning

  1. TidningsIda

    16 december, 2011 at 00:06

    Åh, den har jag önskat mig och hoppas att tomten lägger under granen 🙂

     
    • Fru E

      16 december, 2011 at 16:46

      @TidningsIda: Åhåå, perfekt julläsning! 🙂

       
  2. Hanneles bokparadis

    18 december, 2011 at 18:53

    något för oss trädgårdsmänniskor…?

     
  3. Bokomaten

    20 december, 2011 at 13:36

    Ja, jag har också tänkt på att det här borde vara en perfekt juldeckare att ge bort. Det kryper i skinnet och man vill vekligen bara ta han om den lille Stephen. Hu, vad läskigt det blev mot slutet.

     

Lämna en kommentar