RSS

Kanske var det Rowlings fel*

14 Dec

The Casual VacancyDet kanske är lite orättvist att skylla min bloggtorka på J K Rowling och hennes första ”vuxna” roman, The Casual Vacancy, men faktum är att lusten att blogga gick upp i rök samtidigt som läsningen pågick. Jag vet inte vad det var som gjorde läsningen en pärs. Det borde inte ha varit engelskan (jag har ju läst många romaner på engelska utan att drabbas av utmattningssyndrom), kanske var det alla namn och parallella historier i boken. Jag undrar vad det var som gjorde att även Eli hade vissa… problem? Men läsningen gick lättare och lättare ju mer jag lärde känna karaktärerna i det lilla samhället Pagford och även om jag inte föll pladask för The Casual Vacancy så gladde jag mig åt gestaltningen och blir påmind om J K Rowlings styrka när det gäller att skapa intressanta och mångfasetterade karaktärer! Och de är dessa som bär upp boken, själva intrigen är faktiskt inte särskilt intressant. Åtminstone är den lite för klen för drygt 500 sidor text.

Utan att föregripa slutet alltför mycket, så är jag lite besviken på just upploppet. Här tycker jag faktiskt att J K Rowling sviker några av sina karaktärer och lämnar dem i sticket. Jag hade hellre sett ett annat (läs: lyckligare) slut.Mer än så här tänker jag inte skriva om höstens i förväg mest hajpade roman (?). Ni får läsa den själva. Om ni orkar.

*Det kan också ha varit mitt nya stickningsprojekt…

PS. The Casual Vacancy har också en egen fb-sida. Kika här.

.Författare: J K Rowling
Titel: The Casual Vacancy
Förlag: Little Brown

 
 

4 svar till “Kanske var det Rowlings fel*

  1. Mrs Book Pond

    18 december, 2012 at 21:05

    Inga höjdarrecensioner för den här någonstans vad jag sett, men ändå, det går inte att värja sig: så klart att man måste läsa Rowlings nya roman. Jag skriver inte första vuxenroman, för Harry Potter läste jag först som vuxen och kan inte annat än att tro att målgruppen måste vara 30 plus någonting 😉

     
    • Fru E

      20 december, 2012 at 16:51

      Nej, det är måste läsning. Den är definitivt inte dålig, men inte HP-klass. Jag önskar att jag kunde säga att jag läste HP som barn men min ålder avslöjar mig… 😉

       
  2. Annette Bibliotekskatten

    20 december, 2012 at 18:12

    Jag har lagt den åt sidan. Igen…Vet inte riktigt varför men jag kommer inte in i den alls. Och jag som annars verkligen kan ”läsa på bara”, även om jag inte tycker det är så där riktigt bra, men icke…Får se nu när man är ledig ett litet tag, kanske ska försöka igen. Fast jag kan nog inte hur jag än anstränger mig skylla min bloggtorka på Rowling 😉 God Jul & Gott Nytt År!

     
    • Fru E

      20 december, 2012 at 18:20

      Har du också bloggtorka hos dig? Vad beror det på? Jag tror motgiftet är att skriva på ändå, så det har jag börjat med idag. Att den inte är så lätt att bara läsa på i, tror jag beror på att hon hela tiden skiftar mellan olika invånare i byn. Det dröjer ett tag innan man får klä på vem som är vem.

       

Lämna en kommentar