RSS

Den grymmaste månaden

16 Apr

Det vet ni väl, att den grymmaste månaden är april? En månad där vädret lurar naturen och där man kan dö om man knoppar för tidigt? Den grymmaste månaden är också Louise Pennys tredje Gamache-deckare. Välkommen att fira påsk i den lilla kanadensiska byn Three Pines!

Och välkommen tillbaka till Hadleys hus som spelade en stor roll i den första boken, Mörkt motiv! För det är i det gamla ödehuset som mediet Jeanne Chauvet, som är på tillfälligt besök i Three Pines, bestämmer sig för att bjuda in till en seans. Syftet är att ge huset frid och lyfta det från dess mörka förflutna, vilket många i byn gärna skulle vilja. Blotta siluetten av huset skapar fortfarande rysningar hos invånarna. Allt förbereds i minsta detalj och Clara Morrow vet inte egentligen vad hon ska tro, men faktum är att hon tycker sig höra vindslag och släpande fotsteg där i mörkret när hon sitter i ring tillsammans med de andra. Plötsligt hörs ett gällt skrik och någon tänder en lampa. Förfärat ser Clara hur en av deltagarna ligger på golvet. Munnen är formad i ett ordlöst skrik och blicken är full av fasa. Det är tydligt att hon har dött, av skräck.

Givetvis är det Gamache och hans grupp som än en gång skickas ut till Three Pine för att utreda dödsfallet. Även Yvette Nichol är tillbaka i gänget, till mångas förtret. Men Gamache får inte bara ett knepigt dödsfall på halsen. Han blir också varse att han motarbetas av osynliga krafter som vill se han förödmjukad och fråntagen sin polislegitimation, när fientliga artiklar om honom och hans familj börjar dyka upp i pressen. Allt leder tillbaka till fängslandet av Arnot där Gamache spelade en avgörande roll. Fortfarande finns de vissa inom Sûreté som är lojala mot Arnot och vill hämnas.

Faktiskt så läste jag Den grymmaste månaden under påsk och på något sätt är det lite extra kul. Det känns lite som att läsa i realtid. Jag är också glad över att Louise Penny hämtade upp sig igen efter Nådastöt, som ju nästan höll på att bli slutet på mitt förhållande med kommissarie Gamache (men nu lutar jag lite åt att det var ljudboksformatets fel att vi aldrig klickade. Härmed lovar jag att jag bara ska läsa de kommande böckerna om Three Pines, inte lyssna!). Den grymmaste månaden är riktigt spännande och läsaren får veta mycket som varit höljt i osäkerhet tidigare vad gäller Arnot-affären. Pusselbitarna faller liksom på plats och då tänker jag inte bara på själva mordgåtan. Jag googlade lite på Louise Penny och fann att hon har skrivit många fler böcker om Three Pines, så även om den här boken mycket väl hade kunnat vara den avslutande så gissar jag att vi snart får se en ny deckare av Louise Penny på svenska, kanske redan i höst?

Författare: Louise Penny
Titel: Den grymmaste månaden
Förlag: Wahlström & Widstrand

 
2 kommentarer

Publicerat av på 16 april, 2013 i Böcker, Deckare

 

2 svar till “Den grymmaste månaden

  1. Maria

    1 maj, 2013 at 21:23

    Har läst Mörkt motiv, tyckte den var riktigt bra. Köpte uppföljaren för en vecka sen, ska bli spännande att se vad jag tycker om den. Det jag undrar mest över är hur Louise Penny ska kunna klämma in så många mord i Lilla Three Pines.

     
    • Fru E

      4 maj, 2013 at 17:37

      Haha, nej man får inte tänka så mycket på logiken. Framförallt inser man ju vilka som inte kan vara mördaren… Hon behöver ju ha sina invånare kvar i byn också. 🙂

       

Lämna en kommentar