RSS

Målgång!

01 Sep

wolfhallI nästan precis en vecka har jag kämpat mig igenom Hilary Mantels tegelsten Wolf Hall, hyllad av alla och prisbelönt. Jag är inte riktigt hundra på vad jag tycker om romanen. Men det är klart att det är en ytterst välskriven berättelse och att platsen och tiden för den, England på 1500-talet, är en otroligt fascinerande tidsepok i historien. Thomas Cromwell är kungens närmaste man och den som romanen är uppbyggd kring. Och kungen är förstås Henrik VIII, som är känd för sina många hustrur. Han har fullt upp med att försöka annullera äktenskapet med Katarina, utan att reta upp påven och den spanska kungen. Henrik VIII vill gifta sig med Anne Boleyn och hoppas att hon ska kunna föda honom en son som kan ärva tronen. Katarina har endast lyckats ge honom en kortväxt, surmulen dotter (Mary), trots att de varit ett par i mer än tjugo år. Thomas Cromwell får använda all sin list för att kungen ska få sin Anne.

Thomas Cromwell är ett riktigt socialt geni. Han kommer ursprungligen från enkla förhållanden och var son till en smed som han till sist måste rymma från i all hast, för att inte bli dödad i något av faderns plötsliga vredesutbrott. Han tog tjänstgöring på en båt, krigade för Frankrike och blev kardinalen Wolseys närmaste man. Men när kungen försköt denne, så höll han sig framme och lyckades få Henrik VIII:s förtroende. Nu är han i det närmaste oumbärlig för kungahuset.

Wolf Hall är alls ingen lättläst roman. Det myllrar av personer att hålla reda på och nästan alla heter Thomas eller Mary dessutom! Det finns ett personregister i början av boken, men det underlättar om man har lite koll på historiska fakta. Själv har jag läst den fantastiska Henrik VIII:s sex hustrur av Antonia Fraser för många år sen, men minns mycket från den fortfarande (rekommenderas varmt!) och det hjälpte mig mycket i min läsning av Wolf Hall. Det är svårt att säga vad jag tycker om den. Jag upplevde den som lite seg emellanåt, men ändå drogs jag in i berättelsen. Jag fascinerades av intrigerna och maktutövningen och kände med kvinnorna som inte hade så mycket att säga till om. Wolf Hall är ingen bok man kan läsa i lite i taget. Jag tycker den kräver längre sittningar för att man ska kunna vänja sig vid språket. Sammanfattningsvis: Jag är glad att jag äntligen läst den, tacksam för att jag hoppade att läsa den i originalspråk och lite lättad över att få läsa andra böcker nu MEN förmodligen kommer jag läsa del 2 när den kommer på svenska också. Dock tror jag att Wolf Hall blir mer en kritikerfavorit än att den når en bred läsekrets.

Författare: Hilary Mantel
Titel: Wolf Hall
Förlag: Weyler förlag

 
2 kommentarer

Publicerat av på 1 september, 2013 i Böcker, Historisk roman

 

2 svar till “Målgång!

  1. ochdagarnagar

    2 september, 2013 at 22:12

    Grattis till målgången! Jag tror nog att många som gillar historiska romaner både köper och läser. Låna på bibbla skulle jag inte ge mig på. Det är en bok att äga.

     
    • Fru E

      9 september, 2013 at 21:35

      Jag lånade mitt ex och det var nog bra för då hade jag bara begränsad tid på mig att läsa. Annars hade den kanske blivit liggande… Jag tror att den passar män snarare än kvinnor. Jag tror att många blir besvikna på att man inte kommer riktigt nära någon. Förutom Cromwell kanske. Väldigt fascinerande roman!

       

Lämna en kommentar