RSS

Hög puls i skoningslös värld

27 Feb

GhostmanAtlantic City, New Jersey. Ett rån mot en värdetransport går helt fel. En av rånarna skjuts till döds, den andra flyr med en miljon dollar. Ingen vet vart han tar vägen och om han inte hittas inom 48 timmar så sprängs en färgpatron som gör rånarbytet helt värdelös. Och Marcus, som har beställt rånet, vill ha sina pengar.

Därför utnyttjar han en innestående gentjänst hos Jack Delton, som är en så kallad ghost man. Med det menas att han är expert på att få saker – eller personer, för den delen, att försvinna. Jack Delton är förstås inte hans riktiga namn. Ingen vet vem han egentligen är och han byter skepnad så ofta som det behövs, vilket är rätt ofta i den här branschen. Samtidigt som han pressas av Marcus att hitta pengarna i tid så jagas han av en annan ful fisk, The Wolf, som också är ute efter miljonerna.

En sån här berättelse skulle kunna bli hur fånig som helst, men författaren Roger Hobbs är alldeles för skicklig för att tramsa bort sin story. Faktum är att jag blir oerhört nyfiken på denne 25-åring som debuterat med en thriller som verkar så trovärdig att det är läskigt. Vem är han egentligen och hur 17 har han lärt sig allt om beställningsrån, vapen och droger? Han känns så otroligt insatt! Eller är han bara en skicklig historieberättare? Jag vet faktiskt inte. Tempot är i alla fall skyhögt och som läsare har man andan i halsen varje gång man vänder blad. Lite grabbig är den emellanåt, men den enda kvinna (Angela) som har en roll i berättelsen är stenhård. Jag läser om en verklighet som är långt bortom min egen, men som jag har förstått existerar i högsta grad. Den gör mig mörkrädd och samtidigt väldigt tacksam för att jag inte märker av den mer än i tidningsrubriker. Men läser om den, gör jag mycket gärna! Än en gång slås jag av hur svårt det skulle vara att bryta sig ur dessa kriminella kretsar, om man väl kommit in. Enda sättet tycks vara att fly och ta en annan identitet, som huvudpersonen Jack Delton. Det är mycket fascinerande att läsa om alla knep man kan ta till för att försvinna i mängden och göra så att ingen lägger märke till en. Och jag undrar om det stämmer att det enda som inte går att förställa är vår naturliga lukt?

Författare: Roger Hobbs
Titel: Ghost Man
Förlag: Bokfabriken

 
3 kommentarer

Publicerat av på 27 februari, 2014 i Böcker, Resor, Spänning

 

3 svar till “Hög puls i skoningslös värld

  1. Ylva

    28 februari, 2014 at 12:36

    Visst undrar man ibland hur författare kan veta allt som de skriver så trovärdigt om! Jag blev imponerad av Anders de la Motte. Från förlaget Alfabeta: Anders de la Motte är före detta säkerhetschef på ett stort internationellt it-företag och f.d. polis.

     
    • Fru E

      7 mars, 2014 at 22:25

      Ja, men då fattar man ju varför Anders de la Motte har koll på grejerna! Nästan lite lugnande.

       
  2. Stefan

    9 mars, 2014 at 17:13

    Låter mycket bra! Den vill jag läsa! Stefan 🙂

     

Lämna en kommentar