RSS

Av en annan värld

03 Jul

20140703-153620.jpg Det är fint när brevlådan ibland känns magisk och innehåller en massa hårda (bok)paket, men det är ännu bättre när man bor i USA, har eftersändning av post och överraskas av ett efterlängtat recex som detta! Jag har läst två av Katherine Webbs romaner tidigare och tyckt mycket om båda. Den senaste på svenska heter Av en annan värld och är upplagd precis som de tidigare böckerna, d v s en nutidshistoria som blandas med en förfluten. Det är ett smart berättargrepp, men i den här historien tycker jag den har sina svagheter. Framförallt tycker jag att den historiska skildringen är så mycket mer intressant än den som utspelar sig i vår tid. Den sistnämnda är inte ens betydelsefull för berättelsen i sig. Ett faktum som får mig att bli lite nyfiken på hur det hade blivit om Katherine Webb valt att skriva en rent historisk roman i stället? Jag tror det hade blivit en mycket bättre roman.

Missförstå mig inte, Av en annan värld, är en berättelse man ohjälpligt sugs in i direkt. Det går inte att motstå huvudpersonen Hesters öde. Hon är nygift med kyrkoherden Albert Canning i den lantliga byn Cold Ashley Holt. Året är 1911. Hester älskar verkligen sin make,men trots att det har gått ett år har de ännu inte rört vid varandra sexuellt, något Hester har fått veta av sin mer erfarna syster är helt nödvändigt för att de ska bli några barn. Men hur gör man för att få sin make intresserad utan att bete sig skamligt?

Till prästgården kommer två personer som kommer att förändra allting. Den första är en tjänsteflicka från London som suttit på anstalt för att hon är sufragett. När Hester hör talas om Cat Morleys olycka, ser hon det som sin plikt att hjälpa flickan till ett tryggare liv. Kort därefter anländer teosofen Robin Durrant som inbjuden gäst av Albert. Kyrkoherden hyser nämligen en passion och nyfikenhet för spiritism och tycker sig ha sett övernaturliga väsen på ängen under en av sina vanemässiga morgonpromenader.

Och så finns journalisten Leah, som av sitt ex får kunskap om att en manskropp hittas begraven i Frankrike. Mannen är en engelsk soldat från första världskriget och har två sparade brev i fickan, i övrigt saknas identitetshandlingar. Brevskrivaren är en kvinna som verkar desperat och det tycks som något allvarligt har inträffat, så allvarligt att det inte kan skrivas ut. Detta väcker Leahs nyfikenhet och hon bestämmer sig för att försöka ta reda på den döde soldatens identitet. Även om det innebär en viss kontakt med mannen som hon trodde att hon hade kommit över…

Det finns en massa intressanta trådar man skulle kunna tänka sig att plocka upp. Spritismen, till exempel, hur utbredd var den egentligen och hur kom det sig att en engelsk kyrkoherde var så intresserad av detta? Som läsare förstår man ju att det antagligen var ett försök att förstå sig själv av Albert Canning, men det finns en intressant spänning där som författaren mest snuddar vid. Cats livsöde är också fascinerande. Uppväxt i köket med sin mor, men med en husbonde till far som lär henne läsa och gärna diskuterar med henne, vilket förstås får henne att ifrågasätta sin roll och ytterst det klassamhälle hon lever i. Hester är också en intressant person som jag tycker är den jag kommer närmast. Hur många förhoppningsfulla unga kvinnor hamnade inte i sån här torftiga (kärleks)förhållanden? Jag hade gärna sett att Katherine Webb utvecklade sin berättelse lite och skippade Leahs jakt på den okända soldatens identitet helt till förmån för detta. Kanske också att boken är lite för lång. Svår att släppa är den ändå! Så även om den inte är den bästa jag läst av Katherine Webb så är det ändå tillräckligt intressant och medryckande för att hålla mitt intresse intakt och ja, jag slukar berättelsen.

Författare: Katherine Webb
Titel: Av en annan värld
Förlag: Historiska media

 

Lämna en kommentar