RSS

Who the f**k is Alice?

16 Sep

9781364_vemvaraliccmyk_10810Vem var Alice? En tidig vintermorgon hittas Alice Salmon död i vattenbrynet vid Southamptons kust. Det blir en händelse som diskuteras livligt på universitetet i staden, inte minst på chatforumet som finns för studenter, eftersom Alice var en känd reporter som hade studerat där. Professor Jeremy Cook känner till Alice sen tidigare och bestämmer sig för att starta ett forskningsprojekt om hennes död. Hur gick det egentligen till? Var det en olyckshändelse eller ett självmord? Kanske blev hon mördad? Projektet rör upp en mängd känslor, inte minst hos Alices mor som dessutom har ett gemensamt förflutet med professorn.

Genom olika sociala medier som Facebook, Twitter och bloggar, men även genom tidningsartiklar, dagboksanteckningar och samtal med Alices närmaste ger författaren en bild av vem Alice egentligen var, men som varierar beroende på vem du frågar. Bilden av Alice är föränderlig under läsning, ingen av dem känns riktigt sann. Spåren vi människor lämnar efter oss är betydande, inte minst de digitala. Samtidigt som läsaren får hoppa både mellan berättelsens olika former och i tid, kommer också professor Cook närmare gåtans lösning.

Det är ett ovanligt grepp som författaren T.R. Richmond valt och rör till det ordentligt för läsaren. Det är inte lätt att hänga med i alla hopp, allra helst inte om man läser boken som e-bok som jag gjorde. Som tanke är upplägget definitivt spännande. När jag läste om boken blev jag väldigt nyfiken, men tyvärr falnade intresset ganska fort när jag börjat läsa. Varje karaktär blir undflyende och engagerar inte så mycket som man skulle önska. Tydligast av dem alla blir professor Cook och han är absolut ingen sympatisk figur. Jag hade svårt att hålla intresset vid liv för Alice, vad hon hade råkat ut för. Psykologisk thriller är det, men inte särskilt spännande. Det var nätt och jämnt att jag läste ut boken, faktiskt.

PS: Rubriken på blogginlägget tog jag från Smokies gamla hit Living Next Door to Alice som gick på repeat inne i min skalle när jag läste den här boken. 🙂

Titel: Vem var Alice?
Författare: T.R. Richmond
Förlag: Massolit förlag

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 16 september, 2015 i Böcker, e-bok, Rec.ex.

 

2 svar till “Who the f**k is Alice?

  1. Lottens Bokblogg

    16 september, 2015 at 21:48

    Den här har jag på min nyfiken-på-lista men nu blev jag bestämt lite tveksam…

     
  2. Monika

    17 september, 2015 at 07:49

    Jag vet inte alls vad jag ska göra med den här boken, det känns som att jag borde gilla den. Och inte. Hoppande brukar inte alls tilltala mig.

    Första gången jag hörde den versionen av Smokies gamla hit så höll jag på att kissa ner mig av skratt 🙂

     

Lämna en kommentar