RSS

Ny deckarförfattare att hålla ögonen på!

11 Okt

macmillan_brand_himmel_omslag_inb”Jag klarade den inte. Jag hade begått den värsta synd en mor kan begå: jag hade brustit i uppsikt över mitt barn.”

Orden är Rachel Jenners, huvudpersonen i Bränd himmel av den debuterande brittiska författaren Gilly MacMillan, som hamnar mitt i en förälders värsta mardröm när hennes åttaårige son försvinner från en söndagsutflykt i skogen. Hon låter honom springa i förväg tillsammans med deras hund till lekplatsen där de alltid brukar avsluta sina skogspromenader, men när hon kommer dit är hennes son försvunnen. Snart hittas hunden svårt skadad, men av Rachels pojke finns inte ett spår.

Kriminalkommissarie James ”Jim” Clemo och hans kollega Emma Zhang arbetar heltid på fallet. Medierna är som tokiga och skriverierna och spekulationerna är snart igång. Ganska snart vänder sig allmänheten emot Rachel och tvivlet om hennes oskuld växer. Vad är hon för en mor som släpper iväg en åttaåring på egen hand i skogen? Även Rachels före detta make kommer med förebråelser och ifrågasätter Rachels omdöme som mor. Rachels syster Nicky skyndar till hjälp, men hon ska visa sig bära på egna mörka hemligheter. Även polisen vacklar i sin övertygelse. Statistik visar ju att drygt 80 % av alla barn rövas bort av en närstående. Tiden går och de blir allt mer pressade. Vad har hänt med pojken? Samtidigt håller Rachel på att gå sönder av oro och av alla påhopp och näthatet som växer dag för dag. Hon vet inte längre vem hon kan lita på, men den stora frågan för läsaren är: Kan jag lita på Rachel?

Det är vansinnigt spännande och känslan att ingenting är som det synes vara vilar över hela läsningen. I love it! Det är svårt att sluta läsa och upplägget med att låta berättelsen hoppa mellan Rachel och Jim är verkligen ett smart grepp. De korta kapitlen slutar ofta mitt i ett spännande skeende och det gör förstås att man vill läsa vidare. Jag konstaterar att förlaget Modernistas näsa för (brittiska) deckare i särklass är synnerligen pålitlig. Än en gång har de hittat ett guldkorn i deckarskörden. Vågar man hoppas på flera böcker av Gilly MacMillan på svenska framöver?

Författare: Gilly MacMillan
Titel: Bränd himmel
Förlag: Modernista

 
10 kommentarer

Publicerat av på 11 oktober, 2015 i Barn, Böcker, Debutant, Deckare, Rec.ex., Spänning

 

10 svar till “Ny deckarförfattare att hålla ögonen på!

  1. Monika

    11 oktober, 2015 at 15:14

    Det dyker upp så många inlägg om den här boken nu att jag håller på att bli knäpp… Jag ska läsa den. Snart. 😉

     
    • Fru E

      13 oktober, 2015 at 15:36

      Väldigt bra, så det tycker jag att du ska. Alla blogginlägg hjälper dig att inte glömma! 😉

       
  2. Lena

    11 oktober, 2015 at 20:14

    Måste försöka att få den läst. Verkar riktigt spännande.

     
    • Fru E

      13 oktober, 2015 at 15:37

      Både skrämmande och intressant!

       
  3. violen

    11 oktober, 2015 at 23:36

    Ja, den stack ut…kanske jag håller koll framöver på Macmillan…

     
    • Fru E

      13 oktober, 2015 at 15:38

      Jag gör det i alla fall, definitivt.

       
  4. Lottens Bokblogg

    16 oktober, 2015 at 21:06

    Den här kom ju överraskande i posten och för varje inlägg om den känner jag att jag nog borde flytta upp den i högen 😉

     
    • Fru E

      18 oktober, 2015 at 17:29

      Vissa överraskningar är bättre än andra! 🙂

       

Lämna en kommentar