RSS

Tid: Livet är inte kronologiskt

31 Okt

SchulmanEklund_TID_cover3DWEBKan tiden någonsin upphöra att existera? Eller rättare sagt, kan vi undgå att fastna i den? Alex Schulman och Sigge Eklund har i alla fall gjort ett försök att bryta upp tiden som en linjär konstruktion i sin gemensamma bok Tid: Livet är inte kronologiskt och vill visa att tiden inte är en sån självklar konstruktion som vi kanske trott. Att tiden spelar oss ett spratt emellanåt, har väl vi alla känt någon gång. Vi kan vandra genom olika tidsåldrar och förflytta oss snabbt både framåt och bakåt i tiden. En doft kan trigga igång minnen. Alex Schulman lever med sin ständiga dödsångest och Sigge Eklund återvänder gärna till barndomen. Det är deras existentiella grundstenar. Tid: Livet är inte kronologiskt är fylld av personliga betraktelser och känns naket, uppriktigt. Ibland på ett sätt som gränsar till att kanske vara alltför privat, särskilt då de skriver om föräldrarnas tillkortakommanden, sett genom barnets ögon.

Jag känner en väldig dubbelhet gentemot både Alex och Sigge. Å ena sidan älskar jag deras diskussioner och ibland bisarra slutsatser! Jag älskar kamratskapet och att de vågar vara känsliga och utlämnande! De är två fascinerande personer som verkligen kan trollbinda. Men en annan del av mig känner mig ibland manipulerad, som om jag var medskapare i en stor charad som enbart syftar på att sälja in sig själva på en överbefolkad mediemarknad. Att den här nakenheten och sårbarheten som ibland lyser igenom bara ska vara bluff. Och så blir det också lite pratigt och tunt emellanåt. Och det här eviga bekräftelsebehovet båda verkar ha! Då är det nog skönt att kunna dunka varandras ryggar.

I Tid: Livet är inte kronologiskt får vi ta del av mycket material som de redan använt i sin podd och det drar tyvärr ner det samlade intrycket något. I 13 kapitel, där de skriver varsin egen berättelse, får vi ta del av en blandning vardagliga betraktelser, smärtsamma minnesbilder, filosofiska funderingar och roliga anekdoter. När det är riktigt bra, bränns texten och får mig att stanna upp. De får mig att fundera över min egen tid, vilka upplevelser har format mig och på vilket sätt? Jag både gillar och ogillar, det blir en svag fyra i betyg på Goodreads från mig.

PS. Visst är omslaget häftigt?! De tittar på mig, samtidigt som bilden är deras profiler. Det är gjort av kommunikationsbyrån Hummingbirds.

Författare: Alex Schulman & Sigge Eklund
Titel: Tid: Livet är inte kronologiskt
Förlag: Bookmark förlag

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 31 oktober, 2015 i Böcker, Facklitteratur, Rec.ex., Sorg, Vänskap

 

Lämna en kommentar