RSS

En nästan sann historia

07 Sep

ennastansannÄntligen är det recensionsdag för en av höstens absolut bästa (ja, jag är säker), En nästan sann historia av Mattias Edvardsson!

År 2008 är ett tufft år på många sätt för huvudpersonen Zackarias, eller Zack som alla säger. Tidningsdöden blir ett myntat uttryck och Zack blir av med sitt jobb som journalist. Ungefär samtidigt gör hans flickvän sedan flera år slut eftersom han saknar ”framtidspotential”. Dagarna sveper förbi som i en dimma av sömn och rus tills situationen blir ohållbar och Zack tvingas återvända till barndomshemmet i Skåne för att leva på morsan. Drygt 30 år gammal är han tillbaka på ruta ett och det är då tanken på att skriva en storsäljande roman poppar upp och varför inte bygga den på ett självupplevt mysterium från tiden som student vid kursen för litterärt skapande i Lund? Det var som student 1996, när han först lärde känna den karismatiske Adrian, Betty som han förälskade sig i, den tystlåtne Fredrik Niemi och läraren Li Karpe som de alla såg upp till och beundrade. Det var också Li Karpe som introducerade de tre vännerna för Den Store författaren Leo Stark som skrev Generationsromanen som hyllades av både kritiker och läsare. Titeln är redan given. Romanen ska heta Den oskyldige mördaren.

Det är lätt att bli bländad av framgång och Zack dras in i en obskyr härva av lögner och svek. Kulmen nås i och med Leo Starks mystiska försvinnande och Adrian döms för mord, trots att man aldrig hittat någon kropp. Det är kring detta som Zack, drygt 20 år senare, tänker förlägga handlingen i sin kommande bestseller. För att lyckas med detta romanprojekt krävs en djupdykning i det förflutna, samtidigt som han också söker upp huvudpersonerna i dramat: Fredrik, Adrian, Betty och slutligen Li Karpe.

Det här är en suggestiv berättelse och bygger till stor del på fascinerande motsatsförhållanden och spänningar dessa skapar: student-elev, fiktion-fakta, förälder-barn, kvinna-man, idol-beundrare och slutligen även författare-läsare. Det är oerhört medryckande och som alltid när det gäller Mattias Edvardssons texter, otroligt välskrivet och psykologiskt trovärdigt. Jag sögs in i den här berättelsen och kom ut på andra sidan överraskad och omskakad. Och jag älskar dialogerna, särskilt moderns förnumstiga kommentarer! Dessutom fick jag lite Den hemliga historien– vibbar. Det är den akademiska miljön, en huvudperson som är lite oskuldsfull och en intelligent historia. Jag blir genast sugen på omläsning. Det känns som om jag kommer upptäcka en del blinkningar till andra litterära verk, som jag tycker mig ana men kanske missade lite grann för att intrigen höll mig i ett hårt grepp. Snyggt!

Författare: Mattias Edvardsson
Titel: En nästan sann historia
Förlag: Forum

 
 

8 svar till “En nästan sann historia

  1. annettejuhlin

    7 september, 2016 at 13:06

    Jag gillar din recension, särskilt det du skriver om motsatsförhållanden, så var det ju verkligen. Jag har inte läst något av författaren tidigare, men språket och de insiktsfulla personbeskrivningarna får mig att vilja läsa mer av honom.
    Ps. Jag tror att du glömt att skriva rubrik på inlägget.

     
    • Fru E

      10 september, 2016 at 11:44

      Hej och tack för berömmet! 🙂 Du hade rätt, jag glömde rubriken… Jag tycker att du ska läsa hans tidigare också. De är också väldigt bra. 🙂

       
      • annettejuhlin

        10 september, 2016 at 16:58

        Ja, jag måste göra det. Jag tyckte verkligen om språket, så jag skulle kunna läsa nästan enbart på grund av det.

         
  2. Lottens Bokblogg

    7 september, 2016 at 17:55

    Jag fattar verkligen inte hur han gör med språket. Det talar rätt till mig, och alla hans liknelser träffar precis rätt!

     
    • Fru E

      10 september, 2016 at 11:47

      Ja, han är en favorit! 🙂 Men så är han ju lärare i svenska också, så jag antar att han har ganska bra koll på språket. 😉

       
  3. A ROOM OF MY OWN

    24 september, 2016 at 13:31

    jag håller på att läsa En nästan sann historia och tycker att den är mycket bra. är det OK om jag lånar din läckra bild (naturligtvis med angivande av källa) till En smakebit på söndag?

     
    • Fru E

      25 september, 2016 at 16:33

      Självklart får du det!

       

Lämna en kommentar