RSS

Mordbrand, hotfulla sms och en hög med ben

27 Maj

ellyEn orolig grav är Elly Griffiths femte deckare om rättsarkeologen Ruth Galloway. Jag tycker inte att det är den bästa, men som alltid är det underhållande att läsa om Ruth Galloways komplicerade privatliv. Den här gången kallas hon till Pendle Univeristy i Blackpool för att studera några ben som hennes gamla kursare Dan Golding hittade strax innan han blev dog. Eller mördades snarare, för utredningen visar att branden som startade i hans hus var anlagd. Någon hade petat in bensinindränkta trasor genom brevinkastet och samtidigt låst dörren utifrån. Dan Goldings förkolnade kropp hittades strax innanför hallen och ytterdörren hade rivmärken efter Goldings deperata försöka att ta sig ut.

Cathbad följer med Ruth för att vara barnvakt åt Kate och även kommissarie Harry Nelson beger sig till sina gamla hemtrakter i norr och har hustrun Michelle med sig, ovetande om att Ruth och hans dotter finns alldeles i närheten. Vad ingen av dem känner till är att Ruth har fått hotfulla sms skickade till sig. Någon är väldigt angelägen om att hon inte ska studera benen närmare. Kretsen kring Dans utredning är en brokig skara individer och Ruth vet inte vem hon vågar lita på. Snart blir hon varse att de gamla benen är mer kontroversiella än hon först anade och att någon vid universitet är väldigt angelägen om att inte all information ska bli offentlig.

Den här deckaren har definitvt sina förtjänster och jag är glad för att Elly Griffiths har lämnat flummandet som fanns i den förra boken därhän. Jag tröttnar heller aldrig på att läsa om det minst sagt komplicerade förhållandet mellan Ruth och Nelson, även om jag tycker att den sistnämnde försvinner lite i den här boken. Däremot finns det en del svajiga punkter i själva intrigen. När mördaren avslöjas på de sista sidorna finns det en del frågetecken. Utan att på något sätt avslöja för mycket så kan man fundera över en del: Hur fick hen t ex nyckeln till Dan Goldings hus så att hen kunde låsa in honom? Är det verkligen trovärdigt att någon skulle begå mord av de redovisade skälen? Vad hände med skelettet och framförallt vem tillhörde det?

Författare: Elly Griffiths
Titel: En orolig grav
Förlag: Mintoaur

 
6 kommentarer

Publicerat av på 27 maj, 2013 i Böcker, Deckare

 

6 svar till “Mordbrand, hotfulla sms och en hög med ben

  1. Monika

    27 maj, 2013 at 11:51

    Åh, denna fick jag i lördags. Får se hur länge jag kan låta den vara 🙂

     
    • Fru E

      28 maj, 2013 at 09:22

      Spännande! Hör gärna av dig när du har läst den, ifall jag missar. Jag är nyfiken på vad du tycker om mordgåtans upplösning.

       
      • Monika

        30 juni, 2014 at 08:04

        Nu har jag läst den och jag håller med dig fullständigt om lösningen. Precis de sakerna funderade jag också på, speciellt skelettet. Tycker nog detta var den svagaste boken i serien, även om jag fortfarande är väldigt glad över att få umgås lite med Ruth 🙂

         
      • Fru E

        3 juli, 2014 at 22:28

        Kul att du håller med mig! Har du läst den senaste? Jag bor ju i USA nu så jag funderar på att läsa den på engelska, ”missar” ju den svenska (eller i alla fall får vänta länge på att läsa den). Jag gillar ju också att umgås med Ruth! 🙂

         
      • Monika

        4 juli, 2014 at 08:33

        Nej, den senaste har jag inte läst. Än. Fick den när jag fyllde år så den finns i alla fall här 🙂

         
  2. Maria

    29 maj, 2013 at 09:39

    Hoppas den kommer i pocket snart. Griffiths är en av mina favoritdeckarförfattare.

     

Lämna en kommentar