RSS

En ny deckarserie som får mig att gäspa

28 Aug

under-a-silent-moonElizabeth Haynes är en författare som många bloggare hyllat och i sommar har jag läst min första deckare av henne. Under a Silent Moon är den första boken i en planerad serie om Detective Chief Inspector (ja,det blir lite svenskengelska här för vem vet vad den titeln motsvarar på svenska?). Under de tidiga morgontimmarna kallas polisen ut till två olika mordplatser. I båda fallen är offren kvinnor. Den ena kvinnan hittas på botten av ett stenbrott och kan vara en olyckshändelse, men den andra kvinnan hittas blodigt ihjälslagen i sitt hem. Det blir DCI Louisa Smiths uppgift att ta reda på vad som hänt och hon går mycket systematiskt till rätta. Under de följande sex dagarna ska hon och hennes team försöka fastslå eventuella samband mellan brotten och dessutom få fast de(n) skyldige.

Boken innehåller realistiska inslag  av förhörsprotokoll, pm, vittnesuppgifter etc. och det är ett riktigt kul grepp, tycker jag. Läsaren får en känsla av delaktighet och insyn i utredningen. Det är också lite befriande att behöva läsa längre och ingående beskrivningar av varenda en som förhörs, tycker jag. Men tyvärr är det ändå något i berättelsen som saknas. Jag tycker inte att det är särskilt spännande! Det finns inget som gör att jag vill fortsätta läsa, förutom en märklig pliktkänsla då det är en bok jag köpt och haft höga förväntningar på. Så, om en deckare inte är spännande måste den åtminstone innehålla intressanta karaktärer, men det gör inte Under a Silent Moon heller. Eller jo, det finns ett förhållande som är det mellan Taryn och hennes pappa Brian och vars styvmoder – och hustru –  är den döda kvinnan i stenbrottet. Det finns en obehaglig scen där Taryn har köpt en cykel till sin pappa i födelsedagspresent, men istället för att bli glad blir han arg på henne för att hon köpt fel cykel. Det psykologiska övertaget han har över henne och hur liten han får henne att känna sig… helt enkelt avskyvärt!

Men det räcker inte när dessutom upplösningen blir ganska fånig och därför är det här ingen deckare som jag vill rekommendera. Det är synd för jag tror att jag skulle gilla Haynes andra, fristående böcker. Och det är förstås dem jag borde ha läst i stället.

Författare: Elizabeth Haynes
Titel: Under a Silent Moon
Förlag: Harper Collins

 

 
5 kommentarer

Publicerat av på 28 augusti, 2014 i Böcker, Deckare

 

5 svar till “En ny deckarserie som får mig att gäspa

  1. johannasdeckarhorna

    28 augusti, 2014 at 21:29

    Jag skriver om hennes debutbok idag på min blogg, jag gillade den men eftersom det fanns vissa likheter i upplägget är det möjligt att man skulle kunna tycka att den är förutsägbar. Men jag tycker den var spännande, för man vet trots allt inte hur det kommer att sluta 🙂

     
  2. Läsekoftan

    30 augusti, 2014 at 15:52

    Hej!
    Du har vunnit Mattias Edvardssons bok ”Stå ut”! Maila mig din adress så att du kan få din vinst. Grattis!

     
  3. Bokomaten

    2 september, 2014 at 14:13

    Vad trist, för av beskrivningen att döma så blev jag först ändå lite sugen (om det itne hade varit för din rubrik…) men halvbra och småsega deckare har jag läst för många för att vilja plocka fram en till. Finns ju faktiskt sådana smo jag förväntar mig ska vara riktigt bra att ta tag i istället.

     
    • Fru E

      3 september, 2014 at 01:57

      Jag tycker som du. Det finns så många så jag har börjat vara lite hårdare i min urskillning. Problemet här var att storyn inte var särskilt fängslande, hon kan säkert bättre. Men varför chansa igen?

       

Lämna en kommentar