RSS

Britt-Marie i mitt hjärta!

04 Nov

brittmarieFredrik Backman knockade mig totalt med En man som heter Ove, en bok som jag inte alls hade några förväntningar på. Hans uppföljare Min mormor hälsar och säger förlåt  tyckte jag inte riktigt höll samma nivå. Nu har Fredrik Backman kommit ut med sin tredje roman, Britt-Marie var här och jag älskar den direkt! Jag känner direkt att Britt-Marie ju är en kvinnlig Ove med samma bittra inställning till livet, men som egentligen, innerst inne, är en högst älskvärd person. Britt-Marie finns också med i periferin i Min mormor hälsar och säger förlåt. Där är hon fortfarande gift med Kent. När Britt-Marie var här börjar står Britt-Marie inne på arbetsförmedlingen. Hon har lämnat Kent, som fått en hjärtattack och ligger på sjukhus. Det var Kents älskarinna som ringde och meddelade Britt-Marie om vad som hade hänt med Kent. Då fick Britt-Marie (äntligen!) nog och drog. Nu sover hon i bilen och behöver ett arbete. Men det är inte så lätt när man inte har förvärvsarbetat sen i slutet på 1970-talet. Britt-Marie har ju varit hemma och tagit hand om Kents barn och Kent själv så att han har kunnat göra affärer med tyskarna.

Till slut hamnar Britt-Marie i Berg, en avfolkad liten ort med pizzerian i byn som har det mesta och fotbollslaget som drömmer om fornstora dar, men nu består av ett enda lag med tjejer och killar i olika åldrar som tränar på en sliten gräsplätt utanför fritidsgården, där Britt-Marie får ett städjobb. Och det är så det börjar när Britt-Marie, som ogillar all sport och fotboll i synnerhet, blir tränare för Bergs fotbolllslag och lär sig skilja på personer utifrån vilket fotbollslag de håller på (helt underbara jämförelser! Som t.ex. att om du hejar på Liverpool är du en sån som aldrig ger upp) och möter nyfunna vänner där hon minst anade. Men framförallt lär sig Britt-Marie att hon faktiskt är ganska bra på många saker och inte alls som Kent alltid brukade säga:

”(…) att Britt-Marie är ‘så himla negativ’. Att det är en del av hennes sociala inkompetens. ‘För fasen! Var lite glad istället!’ flinar han alltid när han kommer ut i köket för att hämta fler cigarrer meddan hon tar hand om disken. Kent underhåller gästerna och Britt-Marie underhåller hemmet, det är så de har delat upp livet. Kent är lite glad för fasen och Britt-Marie är lite himla negativ. Man blir kanske det. Det är kanske lättare att vara optimist om man aldrig behöver städa upp röran efteråt.”

Det är både sorgligt, hjärtknipande, roligt och upprörande att läsa Britt-Marie var här! Jag älskar också fotboll och blir alldeles varm i hjärtat när fotbollen får ta plats i en berättelse på det här sättet och visa hur fotboll handlar om gemenskap och kärlek mer än något annat. Fredrik Backman gör ett kärleksfullt porträtt av kvinna vi nog alla hade avvisat som en riktig gnällkärring om vi mött henne och låter oss se människan bakom, utan att det blir sentimentalt larv. Jag kan inte låta bli att fantisera om en fortsättning där Ove och Britt-Marie möts. Skulle de förstå varandra bättre än någon annan och ta tid att ta reda på vem de har framför sig, utan att fastna i roller ingen av dem valt? Förhoppningsvis. Jag älskar i alla fall båda två!

Författare: Fredrik Backman
Titel: Britt-Marie var här
Förlag: Partners in stories

 

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 4 november, 2014 i Böcker, Humor, Kärlek, Rec.ex., Sorg, Ungdomar, Vänskap

 

2 svar till “Britt-Marie i mitt hjärta!

  1. Lena

    4 november, 2014 at 14:08

    Denna längtar jag efter att läsa.

     
    • Fru E

      10 november, 2014 at 23:23

      Verkligen en bok man blir alldeles varm i hjärtat av!

       

Lämna en kommentar