RSS

Som ett slag i magen

05 Feb

9780312674397, Det här är en ungdomsroman som jag plockade på mig under ett bokhandelsbesök (ja, det blir onekligen en hel del såna här), utan att känna till något om vare sig författaren, Laurie Halse Anderson, eller boken i sig, Speak. Men klisterlappen med ”National Book Award Finalist” bådade gott och visst är omslaget asläckert?! Berättelsen skrevs 1999, men kom i nytryck för några år sen. Och den är inte alls mindre aktuell nu, tyvärr.

Speak är en ungdomsroman. Huvudpersonen Melinda Sordino går freshman year på High School (alltså första året så hon är 15). Hon har fått en usel skolstart. Ingen av hennes gamla vänner vill längre prata med henne. Alla andra pratar om henne, paradoxalt nog. Incidenten precis innan skolstart då Melinda var den som ringde polisen på en fest har märkt henne. Hon är paria och väljer att sluta prata. Hon pratar när hon absolut behöver, annars är hon tyst. Även hemma, till sina föräldrars stora irritation. De tror att det är någon tonårsgrej hon börjat med, men orkar inte tränga igenom Melindas skydd utan väljer att lägga även den skulden på Melinda.

Det är så fruktansvärt att läsa om Melinda. Jag vet inte vad som gjorde att Melinda ringde polisen på den där festen, men jag anar. Det är jag och hennes art-lärare som fattar att Melinda har sina skäl att vara tyst. De andra verkar ha fullt upp med sina egna liv, samtidigt som Melinda blir ett tacksamt offer att rikta all ilska och rädsla mot. Långsamt faller alla lösa bitar på plats. tack vare att Melinda äntligen fattar mod och hittar kraft att tala ut. Och som hon gör det, jag ryser! En alldeles fantastiskt läsupplevelse! Ett litet extra plus är att jag känner så väl igen mig i all High School-terminologi eftersom min dotter M går Junior Hígh här och det är så kul.

Författare: Laurie Halse Anderson
Titel: Speak
Förlag: Square Fish

 
1 kommentar

Publicerat av på 5 februari, 2015 i Övergrepp, Böcker, Psykisk ohälsa, Ungdomar

 

Ett svar till “Som ett slag i magen

Lämna en kommentar