RSS

Syndafloder av Kristina Ohlsson

14 Mar

Nu är den här! Den sjätte deckaren om Fredrika Bergman och Alex Recht! Som jag har längtat – och hoppats! För när Kristina Ohlsson började skriva om zombies så tappade jag hoppet om fler delar i serien. Dessutom skrev hon ju två böcker om Martin Brenner däremellan (Lotus Blues och Mios blues). Men så kom Dagen som gjorde mig så lycklig! Syndafloder damp ner i brevlådan och gick före a l l a böcker i min TBR-hög! För det är verkligen en sann högtidsstund när man öppnar en bok som man vet redan från början at man kommer älska!

Jag kan lita på Kristina Ohlsson! Hon skriver så rappt och har så många lösa trådar, som alltid fogas samman i slutet. Det är nästan helt omöjligt att sluta läsa. Jag läste för länge på kvällen innan jag skulle somna och ställde klockan tidigare än jag måste för att hinna läsa klart innan jobbet. Du förstår redan vilken sorts bok det är, va? Jag är lyrisk!

En man hittas död i sin mysfåtölj framför brasan, skjuten i bröstet från nära håll. En udda detalj är att han bär sin dotters vigselring på lillfingret. Inga tecken på strid syns i huset, vilket skulle kunna tyda på att offret kände gärningsmannen. Samtidigt i samma stad är en begravningsentreprenör övertygad om att något hemskt har hänt hans bror och dennes familj. De skulle visserligen emigrera till Australien, men lämnade sitt hem i all hast med odiskad disk och smutskläder i tvättkorgen. Nu försöker han övertyga polisen om att efterlysa familjen, men den ansvarige polismannen hävdar bestämt att han har pratat med den försvunne brodern. Och i närheten av dessa två människoöden finns en kvinna som är livrädd sin man som tycks helt ha tappat fattningen. Hon är beredd att gå väldigt långt för att skydda sig själv och deras två barn.

Tre berättelser som alla når Fredrika Bergman och Alex Recht på lite olika sätt. Det som tycks vara helt separata händelser, visar sig vara tätt sammansvetsade med varandra. Någon lämnar dessutom kryptiska meddelanden personligen ställda till Alex Recht. Det är någon som vill få honom att förstå något. Men vad? Tiden tycks rinna iväg utan att några väsentliga framsteg görs i utredningen och utredarna famlar i blindo, när ett samtal från en gammal kollega plötsligt för dem ett steg närmare lösningen.

Mer vill jag inte berätta! Den här boken vill du läsa själv! En kollega frågade mig om man måste läsa böckerna i ordningen och ja, jag tycker faktiskt det! I Syndafloder finns en hel del referenser till de tidigare böckerna i serien. Inte så att det blir jobbigt att man inte minns alla detaljer, men det ger definitivt en extra dimension till läsupplevelsen om man hänger med lite i vad som hänt Bergman och Recht tidigare i livet (ja, jag vet att jag pratar om dem som levande personer, men för mig är de nästan det. Vi har ju liksom lärt känna varandra nu.). Det är bara att hålla tummarna för att de kommer en sjunde bok, även om det just nu ser lite mörkt ut! Min enda invändning mot Syndafloder är upplösningen som känns lite ofärdig, men vad gör det, när det är så förbaskat underhållande längs vägen?!

Författare: Kristina Ohlsson
Titel: Syndafloder
Förlag: Piratförlaget

 

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 14 mars, 2017 i Böcker, Deckare, Rec.ex., Spänning

 

Ett svar till “Syndafloder av Kristina Ohlsson

  1. Lottens Bokblogg

    15 mars, 2017 at 18:46

    Håller med 🙂 Det kändes så skönt att man kan lita på henne oavsett vad.

     

Lämna en kommentar