RSS

Hur ska det gå för De tappra?

23 Sep

insurgent_omslagAndra delen i den dystopiska trilogin av Veronica Roth heter Insurgent och nu är den här! Jag ÄLSKADE ju Divergent, som är den första boken om Tris Prior. Insurgent tar vid precis där den förra slutade, så om du inte har läst Veronica Roth tidigare så ska du sluta läsa nu *spoilervarning*. Det råder kaos bland falangerna. De lärda är fortfarande ett hot mot övriga falanger och nu har de siktet inställt på att fånga in alla divergenta. Tris och Four befinner sig hos De fridfulla där de kan andas ut tillfälligt, medan de funderar på vad nästa steg ska bli. De är fortfarande förälskade i varandra, men Tris bär på en hemlighet som hon aldrig kommer att kunna berätta för någon. Det var hon som sköt Will, visserligen i självförsvar, men ändå. Four har också sina hemligheter som han inte vill dela med Tris och detta skapar emellanåt bekymmer för dem.

Men Tris hade aldrig varit Tris om hon inte var redo att ta upp kampen mot De lärda! Snart smider både hon och Four planer – men på olika håll. För att lyckas återställa freden så tvingas de ta hjälp av De falanglösa, som visar sig bestå av oproportionerligt många divergenta. Dessutom måste de utsätta sig för fara, var och en på sitt håll. Vi får också veta mer om Four och hans bakgrund. Jag gillar att Veronica Roth är duktig på att göra Tris och Four verkliga. De känns så trovärdiga på något sätt och jag förstår dem båda två. De är stora frågor som rör sig i deras medvetande. Vem kan man lita på? Känner man någonsin den man älskar innerst inne? Vem är jag och vem vill jag vara? Existentiella frågor som ställs på sin spets i en värld inte särskilt olik vår.

Ärligt talat, det tar ett tag innan jag kommer in ordentligt i handlingen. Det beror på att jag har lite svårt att komma ihåg allt som hände i Divergent. Jag läser med en känsla av att inte riktigt ha koll, åtminstone de första femtio sidorna. Sen så är jag med på banan igen och sidorna nästan vänder sig själv. Det är vansinnigt spännande och jag måste få veta hur det går! Och så slutar det i världens crescendo och jag anar en mycket intressant final när den tredje delen kommer ut. Tyvärr måste jag vänta ett helt år tills dess. Allegiant, som den avslutande delen heter, är planerad först till nästa höst. Jag döööööör!

Författare: Veronica Roth

Titel: Insurgent

Förlag: Modernista

 
4 kommentarer

Publicerat av på 23 september, 2013 i Böcker, Dystopi, Kärlek, Rec.ex., Spänning, Vänskap

 

4 svar till “Hur ska det gå för De tappra?

  1. annelie (boklotus)

    13 oktober, 2013 at 20:25

    Åh vad jag längtar efter att läsa den här serien! Har gått och väntat på att tredje boken ska släppas, så nu ska jag snart sätta igång 😀

     
    • Fru E

      14 oktober, 2013 at 12:06

      Förstår hur du tänker och hade jag kunnat hålla mig hade jag nog gjort likadant. God läsning!

       

Lämna en kommentar